Thursday, August 13, 2009

Membantu Sekadar Termampu...


Ana bukannya hebat. Sekadar membantu kawan-kawan yang memerlukan pertolongan diri ini. Bila ada yang memerlukan insya-Allah, akan cuba membantu. Tapi tengoklah keadaan juga, kalau tidak terlalu sibuk insya-Allah dapatlah ana membantu.


Bukan mudah untuk mentranslate bahasa kepada bahasa yang lain sebenarnya. Tapi hanyalah sekadar yang termampu dengan ilmu yang sedikit ini. Insya-Allah membantu kepada yang meminta. Biarpun sedikit. Sebagai kawan, perkara biasalah dalam berkongsi ilmu. Usah malu, usahlah segan. Ana juga masih belajar.


Di samping menguji kecekapan penulisan diri ini, ia juga membantu diri ini memenuhi waktu lapang. Dari terbiar kosong dengan aktiviti yang tidak berfaedah. Sekurang-kurangnya memberi ‘kerja’ kepada diri ini. Tidak mengapa. Terima kasih diucapkan kerana sudi bertanya pada diri yang serba kekurangan ini. Menarik minat diri ini untuk membuka kamus mencari kalimah yang tidak diketahui dan diragui ketepatannya dari minda ini.


Biarpun seringkali bertemu dengan kalimah yang mudah tapi kadang-kadang diri ini lupa. Ragu-ragu. Ya atau tidak. Tidak yakin. Sekurang-kurangnya dengan membuka kembali kamus dapatlah meningkatkan keyakinan terhadap makna sesuatu kalimah dan menyegarkan kembali ingatan. Maaflah jika ada kekurangan. Sekadar yang mampu disumbangkan. Biarpun tidak memuaskan. Maaf atas kekurangan diri ini.


Saat kawan-kawan bertanya, ana menjawab sekadar yang ana tahu. Sekadar mana yang dipelajari dan mampu dijawab. Sekadar yang diingat. Jika tidak mampu, ana cuba rujuk kepada yang pakar. Kerana ana ini pelajar biasa. Yang masih lagi belajar. Membaiki kekurangan diri. Semakin tinggi belajar, semakin banyak benda yang ana tidak tahu. Terasa ilmu di dada ini terlalu kurang. Bukan bererti ana belajar tinggi-tinggi, semuanya ana tahu. Tetapi masih perlu banyak belajar untuk menambahkan ilmu pengetahuan.


Seronok bila ada kawan-kawan bertanya tentang ilmu. Biarpun tidak mengetahui jawapannya. Sekurang-kurangnya bolehlah diri ini mencari jawapan. Walau kadang-kadang tidak ditemui jawapannya. Jadilah, asalkan ada usaha dan ikhtiar. Tidak dapat apa yang diinginkan pun tidak mengapa kerana mungkin menemui perkara-perkara lain. Itukan ilmu juga. Daripada tidak tahu kepada tahu. Biarpun sedikit tapi bolehlah mengisi kejahilan diri ini dengan cahaya ilmu. Kerana tidak ada sesiapa pun yang dapat mengubah diri ini kecuali diri ini yang kena berubah. Semestinya perubahan itu dari diri sendiri. Dan ia bukannya secara drastik. Beransur-ansurlah. Kerana perubahan itu memerlukan pentarbiahan jiwa.


Jangan malu untuk berubah untuk kebaikan diri. Tanamkan keazaman dalam diri agar istiqamah dalam perjuangan. Demi perubahan. Demi kebaikan. Orang yang takut untuk berubah tidak akan mendapat keuntungan. Kerana keuntungan itu milik mereka yang sanggup berubah. Jangan hiraukan persepsi orang lain terhadap diri anda. Mereka bukannya yang terbaik. Anda adalah anda. Maka, jadilah diri anda...



No comments:

Post a Comment