Thursday, January 19, 2012

Harga ayat-ayat power..


“Tolong buat ayat yang best2 sikit..”
“Acu send ayat yang macam ni.. macam ni.. & macam ni..”

Antara tinta-tinta yang meminta bantuan insan ini daripada seorang sahabat suatu ketika. Meminta direka ayat-ayat penuh makna. Dari minda insan yang kerdil ini. Entah di mana bestnya ayat-ayat dari insan ini. Mungkin ianya sudah sebati dengan jiwanya. Kerana insan ini sering menghantar ayat-ayat dan kata-kata yang mengusik perasaan bertinta di ruang teknologi bukan sahaja kepadanya tetapi juga kepada teman-teman yang lain jika ada kesempatan waktu.

Harapan yang tidak mungkin disia-siakan insan ini. Biarpun ayat-ayat permintaannya itu bukanlah sesuatu yang penting bagi insan ini tetapi insan ini sedaya upaya tidak mahu menghampakan permintaannya. Dengan kudrat minda anugerah Allah s.w.t ini, insan ini cuba memenuhi permintaannya. Mencipta ayat-ayat yang sesuai dengan permintaannya. Sekadar termampu dari insan ini. Sebagai tanda menghargai ukhuwah dengannya.

Bukan mudah memikirkannya. Perlu mencari matlamat terlebih dahulu. Perlu fokus dan sepenuh rasa menciptanya. Minda perlu bergerak seiring alunannya. Hati berbisik tangan mencatit segalanya. Buatlah dari hati untuk terus sampai ke hati. Menusuk sukma, menjentik rasa. Menilai betapa bernilainya harga ayat-ayat power. Begitulah hendaknya sabar menduga rasa. Sekalipun manis bicara belum tentu bermakna. Jika hati tidak hadir memahaminya serta tidak sedalam mungkin meneroka maknanya.

Macam-macam sahabat insan ini. Tapi mujurlah dimintanya kudrat minda. Rasa lega dapat membantunya biarpun sedikit cuma. Sekadar mencatit barisan kalimah-kalimah bertinta bermain lenggok bahasa. Tersusun mengikut alunan rima. Terpahat jutaan makna dalam deretan ayat-ayat yang setiapnya mempunyai erti dalam kamus bahasa. Keindahannya pada insan berjiwa sastera, pasti akan mampu menilai makna.

Hidup ini sebuah perkongsian..



“Berkongsilah untuk kita sama-sama merasa..”
“Hargailah kelebihan dan hormatilah kelemahan sesama kita..”

Berkongsi kelebihan yang ada. Semua itu anugerah yang dikurnia Allah s.w.t. bukan untuk dibangga tapi untuk dinikmati bersama. Menghayati kepuasan rasa. Hidup ini sebuah perkongsian. Kita berkongsi dalam pelbagai aspek kehidupan. Ya, kita tidak mampu hidup tanpa perkongsian daripada makhluk yang lain. Manusia memerlukan sesuatu manfaat daripada manusia yang lain. Juga manfaat dari binatang, tumbuh-tumbuhan dan sebagainya. Justeru, ia menunjukkan betapa lemahnya manusia yang sering bergantung pada makhluk ciptaan yang lain dan ingatlah sebaik-baik tempat bergantung adalah kebergantungan kita kepada Allah s.w.t.

Juga meraikan dan menghormati kelemahan dan kekurangan yang wujud. Agar ianya tidak dipandang sebelah mata. Sebaliknya terus bersama memperbaikinya. Jangan dibiarkannya terus sepi dari sebarang usaha untuk mengatasinya. Begitulah kita dalam berukhuwah, jangan terlalu taksub dengan kelebihan yang ada. Juga jangan pula meremehkan kelemahan teman-teman kita. Hakikatnya, kita sendiri masih banyak kelemahan diri. Justeru, jangan bangga diri dengan kelebihan yang ada. Kelebihan itu adalah satu anugerah untuk dikongsi bersama dan kelemahan itu adalah satu muhasabah untuk diatasi bersama. Biar apa pun kelebihan dan kelemahan itu membuktikan bahawa kita adalah makhluk Allah s.w.t yang tidak sempurna.

Jangan hampakan permintaan teman-temanmu..



“Nasihati aku, sahabatku..”
“Mohon doakan aku jua sahabatku..”

Setakat kudrat yang ada. Dari selautan ilmu ditimba. Juga dari simpanan khazanah harta. Jika dirimu mampu menghulurkannya. Maka berilah mengikut kemampuanmu. Biarpun hanya untaian doa dalam pengabdianmu dimintanya. Jangan hampakan permintaan teman-temanmu. Jika ada cebisan nasihat yang ditagihnya. Maka berikanlah biarpun sekadar kata-kata biasa. Yang mungkin biasa didengarnya dari ilmuan yang lain. Tetapi belum pernah diterimanya dalam versi kita. Kerana jika kita membiarkannya, pasti dia akan terus hanyut dalam badai dunia. Jangan sampai syaitan melompat gembira dengan alasan yang sering kita berikan melalui kata-kata: “Aku tidak layak!”, “Aku belum layak!” dan seumpamanya.

Soalnya sampai bila? Sampai ilmu penuh di dada. Itulah jawapan yang senantiasa diimpi. Entah bila realitinya akan terjadi. Hakikat ilmu yang begitu luas. Semakin kita mempelajarinya, semakin banyak yang kita belum mengetahuinya. Ya, belum puas menimbanya sehingga kita merasakan kita belum layak apabila diminta biarpun hanya secebis nasihat sebagai peringatan. Menunggu saat itu, pasti kemungkaran telah pun berlaku. Sedangkan kita mampu memberikannya ketika kita berkata: “Aku tidak layak!”, “Aku belum layak!” atau seumpamanya biarpun sedikit cuma.



Agama itu nasihat. Itu yang kita pelajari. Setiap kita layak memberi nasihat selagi mana ianya tidak bertentangan dengan ajaran Islam. Tidak kira apa jua pangkat kita. Bahkan seorang adik layak menasihati abangnya, seorang sahabat layak menasihati sahabatnya, hamba kepada majikannya, dan rakyat kepada pemerintahnya. Ya, berkata benar walaupun ianya pahit. Kebenaran mesti ditegakkan biarpun nyawa perlu dipertaruhkan. Hanya untaian kata-kata nasihat yang mampu kita ungkapkan, selebihnya kita serahkan kepada Allah s.w.t kerana urusan hidayah itu adalah milik-Nya.

Bagi yang menerima nasihat. Lihatlah pada ungkapan kata-kata nasihat itu. Jangan dilihat pada orang yang menuturkan nasihat itu. Selagi mana nasihat itu baik untuk kita dan menepati ajaran agama, maka terimalah nasihat itu dengan hati yang terbuka. Jangan sesekali meremehkan nasihat yang diberikan biarpun kita mengetahui siapa gerangan yang memberi nasihat. Fokuskan kepada nasihat bukannya kepada pemberi nasihat. Itulah bukti kita berlapang dada menerima nasihat mahupun teguran. Agar kita tidak ego atau “pongoh” ketika berdepan dengan situasi begini. Akuilah bahawa kita juga mempunyai kelemahan yang memerlukan teguran serta nasihat untuk memperbaikinya. Ambillah nasihat tersebut sebagai peringatan kepada kita bagi menilai kembali setiap sudut dalam diri kita. Ya, jangan kita bersikap ukur baju di badan sendiri!!! Jangan pula hanya pandai menilai kelemahan orang lain sedangkan kita lupa menilai kelemahan diri sendiri.

Saling menasihati dan saling menegur adalah amalan yang amat digalakkan dalam ajaran agama Islam. Rasulullah s.a.w bersabda: Sesiapa yang melihat kemungkaran berlaku di kalangan kamu, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya (kuasa dan kudrat yang ada), sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan lisannya (teguran dan nasihat) dan jika dia tidak mampu juga maka hendaklah dia membencinya dengan hatinya. Dan demikian itu, adalah selemah-lemah iman.

 
Itulah tanggungjawab kita. Menegur dan menasihati sesama kita. Ianya merupakan satu cabang dakwah yang amat dituntut oleh agama kita bagi membanteras segala kemungkaran yang berlaku. Justeru, berilah nasihat-nasihat yang baik agar ianya mampu mempengaruhi jiwa manusia agar senantiasa mematuhi peraturan dan syariat yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t biarpun ianya adalah hanya sekadar kata-kata yang biasa didengar kerana lumrah manusia yang sering lupa. Maka dengan adanya nasihat dan teguran, pasti ia akan mengingatkan kembali dan menggerakkan jiwa yang sedang nyenyak terlena dalam belaian nikmat sementara dunia.

Dalam ketidak bersamaan ini, jangan pernah meninggalkan terus ukhuwah ini. Doakanlah kebaikan buat sahabat-sahabat kita. Hanya itu tanda ingatan yang masih tersisa yang menjadi bukti kesetiaan kita kepada ikatan ukhuwah sesama kita. Ya, ketidak bersamaan bukanlah pemutus sebuah ikatan kerana ingatan dan doa yang akan terus menjadi penghubung antara kita dan sahabat-sahabat kita. Justeru, dalam kejauhan kita, hadiahkanlah doa-doa berharga buat sahabat-sahabat kita sebagai tanda penghargaan kita kepada mereka.

Kuasa kata-kata, ia mampu mempengaruhi jiwa, agar tersedar daripada enaknya lena!!!

No comments:

Post a Comment