Wednesday, September 12, 2012

Bila semut mengajar kita..



Merenung ciptaan Allah s.w.t adalah satu tuntutan bagi meningkatkan rasa kehambaan kita kepada-Nya. Sesekali kita memerhati makhluk-makhluk ciptaan Allah s.w.t yang banyak dan begitu unik. Dari sekecil-kecil ciptaan-Nya hinggalah kepada sebesar-besar ciptaan-Nya mempunyai rahsia dan kepentingannya yang tersendiri yang dapat diambil manfaat dan pengajaran bagi kita dalam menjalani kehidupan seharian.

Semut. Serangga kecil yang begitu menakjubkan sehingga namanya diabadikan dalam satu surah iaitu surah an-Naml sebagai teladan kepada umat manusia yang berfikir tentang keagungan dan kebesaran sang pencipta. Kisah semut dengan Nabi Sulaiman a.s dan tenteranya tercatat dalam kitab agung umat Islam. Catatan ini bukanlah ingin menceritakan kisah tersebut, tetapi cuba mengaitkan serangga kerdil ciptaan Allah s.w.t dengan ukhuwah sesama manusia.


Makhluk kecil ini banyak mengajar kita tentang hubungan sesama manusia. Ya, konteks muamalat yang cukup indah pada serangga bergelar semut. Juga mengajar manusia tentang usaha yang berterusan dengan semangat tidak berputus asa dalam usaha menggapai matlamat sebuah kehidupan. Biarpun hanya haiwan yang kecil namun mempunyai nilai pengajaran yang tinggi untuk diteladani oleh umat manusia. Di situlah kehebatan Allah s.w.t dalam mentarbiah jiwa manusia agar mengakui kehebatan dan kekuasaan-Nya.

Kita melihat semut kebiasaannya berada dalam kawanannya yang ramai. Di situlah semut dalam konteks kemasyarakatannya. Pernahkah kaki anda terpijak sarang semut? Bagaimana kawanan yang ramai itu menyerang kaki anda. Sakit, pedih dan perit jika itu kawanan yang berbisa. Mereka mempertahankan kawasan mereka daripada diceroboh. Itulah jihad mereka biarpun akhirnya mati dilenyek manusia. Begitulah kita dalam bermasyarakat, perlulah berkerjasama dalam perkara-perkara kebaikan dan mencegah kemungkaran yang berlaku dalam kehidupan ini agar kita dapat menikmati ketenangan dan keamanan.

Lihat pula semut ketika menerima rezeki atau makanan yang besar dan banyak. Bagaimana kawanan mereka berkerjasama mengangkatnya pulang ke sarangnya untuk dikongsi sesama mereka. Berat sama dipikul, ringan diangkat sendiri. Begitulah semut mengajar kita erti kerjasama dalam berpasukan. Kerja yang berat akan menjadi ringan bila mana wujud kerjasama sesama ahli dalam sesebuah pasukan atau organisasi.


Renungkan pula bagaimana semut mengajar manusia berukhuwah dalam cara yang cukup mudah. Ketika kita melihat antara dua ekor semut bila mana mereka bertemu di jalanan, mereka pasti bertegur sapa biarpun sekejap cuma. Mungkin di situlah mereka berkongsi maklumat sesama mereka. Begitulah semut yang sering kita lihat. Begitu hendaknya kita manusia yang bergelar muslim, saat bertemu perlulah bermanis muka dan bertegur sapa atau sekurang-kurangnya menyebarkan salam sesama kita mudah-mudahan kita saling berkasih-sayang, hormat-menghormati serta saling mencintai.

Lihat pula semut ketika ia memanjat dinding yang tinggi. Apabila angin datang bertiup kencang, kekadang ianya jatuh ke bawah. Namun ia akan naik semula menuju ke puncak impiannya. Begitulah semut mengajar kita agar jangan berputus asa biarpun kita pernah gagal. Gagal sekali bukanlah bererti gagal untuk selama-lamanya. Kita seharusnya meneladani semangat semut yang tidak luntur biarpun ada rintangan yang menerjah di perjalanan sebuah perjuangan.


Ingatkah lagi cerita antara semut, merpati dan seorang pemburu yang kita pernah dengar atau baca sebelum ini?. Sekalipun ianya hanya sekadar cerita namun di dalam terselit banyak pengajarannya. Sekalipun ianya cuma serangga kecil namun tetap ada peranannya dalam kehidupan ini. Kisah yang mengajar kita erti membalas budi yang baik. Seharusnya begitulah kita apabila berpeluang melakukannya, maka balaslah budi mereka yang pernah berjasa kepada kita. Biarlah wujud di hati kita rasa ingin membalas kebaikan yang pernah diberikan kepada kita sekalipun tidak sama dengan situasi dan nilainya.

Manis gula direbut semut, manis ukhuwah disebut-sebut!

No comments:

Post a Comment