Thursday, August 27, 2009

Bisanya Jarum Media Massa...

Sekitar berita Media Perdana berkaitan hukum syar’ie bagi kesalahan minum arak terhadap Kartika Sari Dewi Shukarno, seorang model yang mengaku bersalah meminum arak. Hakim di Mahkamah Syariah yang mengendalikan kes ini telah menjatuhkan hukuman sebat 6 sebatan terhadap pengakuan salah tersebut.


Kenapa isu ini diperbesarkan???


Heboh kisah model yang seorang ini. Entah mengapa isu ini diperbesarkan. Memalukan dan mengundang aib yang melampau. Kalau dikatakan hukuman sebat itu mengikut syariah. Itu pembohongan yang besar! Tipu! Dusta!


Lupakah kita bahawa hukum bagi orang yang minum arak dalam Islam adalah 80 kali sebatan? Sedangkan hukuman yang dijatuhkan ke atas model ini hanya 6 sebatan. Layakkah ia dikatakan sebagai hukuman mengikut syarak? Sedangkan ia tidak sama. Tengoklah bezanya antara 80 dengan 6. Jauh bezanya. Besar!!!


Bagaimana pula dengan kaedah sebatan yang akan digunakan? Wallahua’lam. Tapi yang sepastinya hukuman tersebut bukannya hukuman syarak. Perkara ini sengaja digembar-gemburkan. Berhati-hatilah!!! Ini antara sembilu yang halus bagi meracuni pemikiran masyarakat. Mengelirukan!!!


Mengapa hanya kes Kartika???


Berapa ramai umat Islam di Malaysia ini yang pernah minum arak sedangkan tahu hukumnya haram di Malaysia ini? Berapa ramai pula yang menerima hukuman??? Inilah kesannya bila arak dijual di merata-rata tempat. Kilang-kilang arak melambak di Malaysia ini. Pelbagai masalah akan timbul.


Mengapa isu ini sengaja diperbesarkan?? Hanya kerana pesalah mahu hukuman dilaksanakan mengikut syarak ataupun sekadar meraih simpati. Adakah begitu???


Kalaulah betul mahu mengikut syarak. Kenapa hanya 6 sebatan? Tidakkah syarak menetapkan 80 sebatan?!!! Siapa yang akan bertanggungjawab untuk bakinya sebanyak 74 sebatan lagi.


Inilah antara permainan manusia yang jahil terhadap hukum Allah!!!


Isu ini sebenarnya menggambarkan betapa parahnya kes arak di Malaysia hari ini. Biarpun hanya seorang yang di ’media’kan tapi hakikatnya ramai lagi yang terjerumus dalam najis arak ini.


Beginilah kaedah musuh Islam yang cuba mengelirukan masyarakat. Kerana masyarakat kita bukan semuanya yang alim mengenai bab hukum-hakam agama Islam. Kita yang belajar agama mungkin memahami kerana kita di bidang ini. Tapi masyarakat di luar sana terus dikelirukan. Hari ini mungkin masyarakat yang cetek pengetahuan agama akan mengatakan ”inilah hukum Islam” biarpun hakikatnya tidak benar sama sekali. Beginilah besarnya pengaruh media massa kepada masyarakat.


Semoga kita berhati-hati dan berwaspada dengan jarum tajam media massa!!!



No comments:

Post a Comment