Wednesday, August 12, 2009

Asyik Meeting Saja...

“Meeting!!! Meeting!!! Meeting!!!” itulah antara keluhan pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia. Banyak tafsiran pelajar tentang UKM. Antara yang paling masyhurnya adalah Universiti Kuat Meeting. Hahaha..


Ana pun tidak terlepas daripada kesannya. Nak kata mengarut pun, ada juga kebenarannya. Kerana diri ini sendiri yang melaluinya. Tengah hari esok, ada meeting dengan Kelab Debat FPI untuk Liga Piala Dekan Debat Bahasa Arab. Sebelah petang pula, meeting dengan Kelab Jabatan pula. Mujurlah dua kali saja meeting esok jika hendak dibandingkan dengan teman-teman yang lain. Lagi banyak rasanya. Setiap hari meeting pun ada.


Apapun meeting tetap meeting. Belajar tetap belajar. Kelas tetap kena masuk. Jika meeting itu clash dengan kelas. Lebih rela ana memilih untuk ke kelas kerana memikirkan keutamaan dan tanggungjawab.


Maka di sini, pengurusan masa itu adalah amat penting. Agar tidak terlalu leka dengan kerja-kerja berpersatuan hingga mengabaikan pelajaran. Maka mesti mengenal pasti aktiviti-aktiviti agar tidak terlalu mengganggu masa belajar. Masa belajar kita belajar. Masa berprogram kita berprogram.


Berprogramlah bagi mengisi masa lapang. Isilah masa dengan aktiviti-aktiviti yang membangun jiwa. Menguji fizikal dan minda. Dan aktiviti yang boleh membina semangat baru. Realiti hari ini, masa belajar di universiti pun berapa jam sangatlah dalam seminggu. Bergantung kepada jumlah kredit masa yang diambil. Kalau di awal tahun pengajian dulu tu mungkinlah sibuk sedikit. Tapi alhamdulillah di tahun akhir ini tiadalah banyak sangat. Terasa ringan sikit. Sebab itulah ana berkesempatan menulis blog ini. Sekadar mengisi masa lapang di samping banyak mengajar ana supaya lebih peka terhadap ilmu. Alhamdulillah dengan menulis blog ini membuatkan ana lebih banyak membaca dan meneliti ilmu serta menghargainya.


Sudah lama juga tidak menulis menjadi faktor minda ini bagai membeku. Tidak banyak berfikir tentang ilmu. Terasa rugi pun ada. Masa banyak dibuang begitu sahaja. Berbeza dengan zaman sekolah dahulu. Maka, inisiatif blog ini sekurang-kurangnya dapat membantu diri ini. Apapun pandangan teman-teman, percayalah bahawa ana mempunyai pandangan ana sendiri.


Sebenarnya, ana masih mencari idea untuk dimuatkan dalam blog ini. Maklumlah proses pembelajaran memang memakan masa. Tipulah kalau tiada usaha sedikitpun seseorang itu boleh berjaya. Melalui pengalaman ana sendiri pun, ana pun berusaha untuk berjaya. Kena bersungguh-sungguh. Kena ada keyakinan. Kena ada semangat. Kerana bukan mudah untuk berjaya, dan bukan payah untuk gagal. Jangan mengharapkan bulan jatuh ke riba. Bulan tu tak jatuh pun! Yang jatuh kebanyakannya yang mengharap, rasanya itulah yang paling awal jatuh.


Saja menulis sekadar mengisi sebelum mendapat idea-idea baru. Tengah berusaha. Insya-Allah, ada rezeki nanti datanglah idea tu. Bila masanya, itulah yang kita tidak tahu. Tapi Allah jualah yang Maha Mengetahui.


Maaf bahasa tidak rasmi. Hmm...



No comments:

Post a Comment