Sunday, August 16, 2009

Agar Kau Mengerti...

Jika harus berjuang sendirian. Maka biarlah diri ini berjuang. Agar kau mengerti. Tinta ini sekadar tinta biasa. Coretan yang tidak berbisa. Catitan yang mungkin tidak bermakna. Kerana diri ini seorang insan biasa. Yang baru belajar melangkah ke persada ini. Yang masih belajar mengukir kalam. Mengishlah diri yang serba kekurangan. Mencari kekuatan di sebalik cantuman kalimah. Mungkin perjuangan ini tidak bermakna. Atau mungkin perjuangan ini sekadar biasa.


Hari ini bukannya esok. Kerana esok belum pasti menjadi milik insan ini. Jika hari ini disia-siakan segalanya. Pastinya esok tiada apa-apa. Biarlah hari ini keringat minda yang sedikit ini dicurahkan. Menyusun kata dan mengatur bicara. Bukan mudah untuk mencurah segala-galanya. Pada catitan kaku yang tidak bersuara. Tanpa kekuatan hati dan semangat yang tinggi. Sebaris kalimah tidak mampu dilakari. Kerana insan ini mencari kepuasan. Biarpun hakikat tidak akan ditemui kini. Tapi pasti ada jalan menuju matlamat ini.


Diri ini masih tercari-cari teman yang sudi menemani perjuangan ini. Setulus dan seikhlasnya. Tatkala lupa dia menyedarkan diri ini. Tatkala silap dia menasihati. Tatkala rebah dia memimpin diri ini. Dengan kata bicaranya yang menyubur jiwa. Menyinarkan kembali semangat yang pudar. Membina kembali kekuatan yang runtuh. Yang bisa menyemarakkan api perjuangan. Serta dapat menghilangkan sepi perjalanan. Biarpun hari ini tidak muncul. Mungkin esok bakal menjelma.


Hidup ini bukan mencari musuh perjuangan. Yang tidak pernah senang dengan persekitaran. Kalamnya pedih berbisa tajam. Memadamkan api perjuangan ini. Meruntuhkan tembok kekuatan. Mencelah penuh penghinaan tanpa memikirkan kesan mendatang. Biarpun pasti tanpa disedari. Bisa kalamnya memakan diri. Kerana tajamnya lidah berkata-kata. Tanpa menghiraukan kesan bicara.


Percayalah bahawa diri ini bukannya yang terbaik. Sekadar mengisi sepi perjuangan ini. Agar hasil yang sedikit ini dapat memanfaatkan keadaan. Menceriakan suasana dengan warna-warni yang bisa menghiasi taman kehidupan ini. Selagi darah ini mengalir. Selagi jantung berdegup. Selagi nadi berdenyut. Perjuangan tiada noktahnya.


Tinta ukhuwah diabadikan. Buat yang menghargai ukhuwah ini. Kerana perjalanan hidup ini tidak akan indah tanpa ukhuwah. Kerana ia merupakan sumber kekuatan dalam meneruskan perjuangan ini. Kerana diri ini tidak sendirian dalam meniti kehidupan hingga saat ini. Kerana ukhuwah itu indah. Hadirnya untuk dihargai insan ini.


Bilakah lagi, teman seperjuangan yang dinanti akan bersuara. Agar insan ini dapat memahami dan mengerti. Serta kekuatan yang dicari akan dimiliki. Kerana hadirnya teman ini sebagai penguat jiwa. Sebagai baja yang menyubur semangat waja. Agar insan ini lebih yakin menghadapi perjuangan ini. Moga diri ini lebih istiqamah dan tabah mengharungi mehnah perjuangan. Agar tidak rebah dalam kealpaan jiwa ini dan tidak hanyut dalam khayalan yang dusta. Kerana teman itu umpama penawar bagi jiwa...




2 comments:

  1. eh..
    x blik umah k cuti2 ni??
    pose ok?
    sehat ag op?

    ReplyDelete
  2. xbalik laa.. balik rayo jah.. bosaloh nok kelik.. rayo ni pun xlamo doh.. Wat prabih pitih jah.. Dohlaa tiket mahal loni.. Hmmm...

    ReplyDelete