Thursday, October 22, 2009

Penatnya mendaki Gunung Jerai!!!

Pada 16 hingga 18 Oktober 2009 yang lalu, ana sekali lagi berkesempatan mengikuti program anjuran Persatuan Kebajikan Mahasiswa Kedah biarpun ana bukannya anak kelahiran Kedah. Kerana ana anak Kelantan. Nama program tersebut ialah Kem Pesona Hijau Kuning 2009. Bertempat di Kem Rekreasi Gunung Jerai, Kedah Darul Aman.

Nak citer laa sikit kronologi kem tersebut. Nak kongsi-kongsi pengalaman mendaki Gunung Jerai nih. Hihi..

Kami bertolak ke Gunung Jerai dari Pusanika UKM sekitar jam 11.00 malam 15 Oktober 2009. Tiba kat kaki Gunung Jerai sekitar jam 8.30 pagi 16 Oktober 2009.

Lepas tu, kami sarapan dulu makan meehun goreng. Kemudian, kami pun warming up la.. Di ketuai oleh Ketua Pengarah program saudara Ezo. Hehe. Ana masa tu tak warming up pun. Sibuk duk tangkap gambar orang. Haha..

Lebih kurang jam 9.30 pagi, kami pun mula mendaki. Huh.. Penatnye.. Sambil-sambil mendaki posing-posing la kamera. Ambik gambar. Hihi..

Ana ni biasa la kalu bab mendaki mesti nak duduk depan. Ingat ke dekat. Huh jauh.. Ikut jalan raya. Bengkang-bengkok jalannya. Sesekali tu mendaki ler jugak. Ikut jalan pintas. Mencabar la sikit.

Ana jauh di hadapan bersama-sama beberapa orang teman. Malas nak tunggu orang kat belakang. Lambat. Entah berapa kelompok lagi kat belakang tu. Pendakian diteruskan.

Kekadang berhenti rehat sekejap. Letih. Lenguh kaki nih. Minum-minum air. Tangkap gambar. Macam-macam ada. Hihi..

Meneruskan perjalanan. Dan akhirnya selepas lebih kurang 6 jam mendaki. Kami pun sampai. Yang paling bestnya. Ana dan Izuddin (Palapes) yang sampai dulu daripada kalangan kami yang mendaki hingga ke Kem Rekreasi. Apalagi tunggu la yang lain.

Sampai tu, kami pun makan. Lepas tu, kami pun berehat. Ana pun tidur la kat pondok tu. Hihi.. Bangun tu, kami solat. Buat jamak jer. Pasang khemah laa lepas tu. Petang tu tak da aktiviti. Kiranya aktiviti bebas la. Kawan-kawan bersihkan kolam mandi kat situ. Ana tengok je. Malas main air. Sejuk beb. Hihi..

Sebelah malam pula, kami di bahagikan kepada beberapa kumpulan. Kumpulan kami diberi nama Saja je… Haha.. Sengaja ana utarakan nama ini. Kami terdiri daripada 6 orang. Ana, Aswardi, Indra, Kak Su, Kak Norli dan Kak Jazs.. Masa tu kami kena bincang pasal menu untuk pertandingan memasak esok. Bahan utamanya adalah Sardin dan Telur.

Malam tu juga, kami ada buat BBQ. Bakar ayam dan sosej. Selesai bakar tu kami pun makan la. Takkan nak buang pulak.. Malam itu kami tidur dalam kekenyangan. Ana satu khemah dengan K.A dan Zul (PKMK). Nyenyak la jugak tidur malam tu. Walaupun sekitar jam 2.00 pagi. Hujan turun dengan lebatnya. Habis khemah kami dimasuki air. Kami geng-geng lelaki ni pun pergi tidur la kat surau ramai-ramai..

Esok tu, seperti yang dirancang. Pertandingan Memasak. Sebelum tu kami pergi cari kayu api dulu. Lepas tu pertandingan pun bermula. Kami kumpulan Saja je ni paling riuh. Sampai urusetia pun naik meluat dengan kumpulan kami. Dengan trademark “Saje Je” membuatkan mereka naik menyampah dengan kumpulan kami.

Kami pun mula memasak. Macam-macam nama menu kami. Ana pun dah lupa. Banyak sangat. Sampai bahan mentah yang diberi pun habis. Kami mintak lagi kat urusetia. Hihi… Jam 1.15 petang, pertandingan pun tamat. Lepas tu juri-juri la yang round-round ke setiap kumpulan untuk menilai hasil kerja kami.

Petang tu pula, kami mendaki ke puncak Gunung Jerai. Ni angkara Farid la ni dengan cerita “Strawberi” nya. Geng-geng perempuan yang penuh semangat nak pergi tengok. “Semangat Strawberri”. Sampai ke puncak. Memang ada pokok strawberry tapi dalam peringkat awal lagi. Just bergambar kenang-kenangan di atas sana. Melihat pemandangan dan panorama yang amat mempesona pada paras ketinggian 1200 meter dari aras laut.

Malam, takda banyak aktiviti. Cuma malam tu majlis penutup je la. Majlis penyampaian hadiah. Bagi pertandingan memasak, Kumpulan Saje Je menduduki tangga kedua. Tapi kami menjadi Kumpulan Terbaik Kem Pesona Hijau Kuning 2009. Tahniah semua “Saje je”.. Hihi..

Lepas tu, kami makan la hadiah hamper yang kami dapat. Lepas tu, masing-masing pergi tidur. Kumpul tenaga. Esok nak berjalan turun pulak. Malam tu hujan jugak. Tapi mujurlah dah hampir dengan subuh. Terus bangun solat Subuh.

Hari terakhir tu, kami kemas barang-barang. Lepas tu bergambar kenangan-kenangan beramai-ramai. Kami pakai baju program yang berwarna Oren. Lepas tu, kami pun turun. Perjalanan turun memang memenatkan. Rasanya lebih penat dari mendaki. Ana berada di barisan paling belakang. Tak larat. Rasa macam nak tercabut lutut nih. Kelompok paling last sampai ke kaki Gunung Jerai.. Hihi..

Lepas tu, kami ke Pekan Rabu di Alor Star. Jalan-jalan jer. Sekitar jam 5.00 petang, kami pun bertolak pulang ke UKM. Kami tiba lebih kurang jam 12.00 tengah malam. Balik tidur laa…

Itulah, pengalaman mendaki Gunung Jerai. Biarpun ini bukan pengalaman kali pertama mendaki gunung atau bukit. Tapi ia tetap menyeronokkan dan mencabar ketahanan fizikal dan mental. Menguji kesabaran untuk sampai ke destinasi…

Okla.. Saje Je.. Nak cerita.. Hihi..