Sunday, July 19, 2009

Tanggal 18 Julai 2009: Sebuah Pertemuan...

Setiap pertemuan pasti ada perpisahan. Setiap perpisahan belum pasti ada pertemuan. Itulah suratan hidup ini. Aku mengucapkan syukur ke hadrat Allah s.w.t di atas segala nikmat yang dikurniakan-Nya. Hari ini hari yang paling bahagia rasanya. Dianugerahkan oleh Allah s.w.t sebuah pertemuan yang tidak disangka-sangka. Baru semalam aku menghubungi dia setelah sekian lama sepi beritanya. Semalam aku bertanya khabar menerusi mesej buatnya kerana baru beberapa hari yang lalu memperoleh nombor telefonnya daripada seorang teman lama. Sudah lama rasanya tidak bersua dengannya.


Detik pertemuan yang membahagiakan jiwa. Dia tidak banyak berubah. Bagaikan baru semalam dia berlalu. Keceriaan dan keakraban terasa bagaikan seperti dulu. Biarpun hakikatnya sudah lama masa berlalu. Saat bertemu di Masjid UKM petang tadi, senyumannya melirik riang ke arahku. Saat pertemuan itu kami berpelukan melepaskan kerinduan. Maklumlah sudah terlalu lama tidak berjumpa. Suaranya yang ku nanti sekian lama. Akhirnya menusuk jua ke ruang telinga. Menatap wajahnya untuk sekian kalinya yang ku damba selama ini. Itulah detik pertemuan dengan sahabat lama. Hatiku mengucapkan syukur yang tidak terhingga kepada-Nya di atas pertemuan ini.


Dia sahabat zaman kanak-kanak sebelum meniti alam remaja. Dia sahabat zaman sekolah rendah. Sahabat yang hebat. Sahabat kebanggaanku. Suatu ketika dulu, kejayaannya menjadi pendorongku. Zaman sekolah rendah yang masih dalam ingatan. Adalah kisah-kisahnya biarpun bukan semua yang masih ku ingat. Namun dia pembakar semangatku. Hingga ku genggam kejayaan demi kejayaan. Dalam meniti zaman remaja.


Sedikit mengimbau memori lalu ketika bersamanya. Sepastinya terdetik kenangan di sekolah rendah dulu. Ketika itu di darjah 6. Sekolah Kebangsaan Geting 1. Kelas 6 Anggerik tahun 1999. Tahun itu, kami bakal menduduki UPSR. Peperiksaan yang penting di peringkat sekolah rendah selepas 6 tahun berada di situ bermula tahun 1994.



Tidak banyak ingin ku imbas. Sekadar cebisan-cebisan sejarah yang menjadi kenangan manis untuk hidup ini. Masihku ingat, ketika keputusan percubaan keluar. Seingat aku, aku hanya mendapat 1A 3B dan 1D. Sedangkan sahabatku itu mendapat 5A. Dia sahabat yang hebat. Aku kagum dengannya. Satu majlis perhimpunan meraikan kejayaannya. Semua guru memberi hadiah kepadanya sebagai peransang untuknya agar mengekalkan kecemerlangan dalam UPSR yang sebenar. Betapa bahagianya dia saat itu. Merasai nikmat kejayaan yang tidak pernah dirasai oleh diri ini. Bagiku, kalau dia boleh kenapa aku tidak. Aku tidak pernah menguji kesungguhanku. Semangatku selalu luntur.


Kejayaannya itu bagaikan membakar semangat dalam diriku. Ketika itu hanya tinggal sebulan lagi UPSR yang sebenar akan berlangsung. Aku berjanji pada diriku untuk berusaha sebaik yang mungkin. Aku banyak belajar daripadanya. Jika ada apa-apa yang tidak ku faham aku akan bertanya kepadanya dan juga bertanya pada teman-teman yang lain. Mereka banyak membantu. Aku hanya pelajar biasa. Nombor dalam kelas pun hampir-hampir penghujung. Dengan tempoh masa yang berbaki itulah aku berjuang. Pagi petang siang malam mengulangkaji pelajaran sehinggalah berakhirnya UPSR.


Keputusan UPSR amat mengejutkanku. Aku bersorak riang ketika slip keputusan UPSR digenggaman. Mana tidaknya. Aku mendapat 4A 1C. Manakala sahabatku itu terus mengekalkan kecemerlangannya. 5A terus dalam genggamannya. Tahniah sahabatku!!!.


Namun satu kata-katanya yang akan aku ingat sampai bila-bila dan akan ku bawa bersama meneruskan perjuangan hidup ini. ”Kamu hebat Nan!!!”. Masih terngiang-ngiang di telinga ini. Terharu rasanya hati ini ketika mendengar kata-kata itu terpacul dari mulutnya. Ikhlas dari bibirmu sahabatku. Terima kasih sahabatku!!!. Biarpun kau di puncak jaya, namun kau masih merendah diri. Tidak angkuh dan tidak pula meninggi diri.


Aku banyak belajar daripadamu sahabatku. Dari dirimu aku mencari kekuatan. Bermula dari situlah aku rasakan adanya semangat juang dalam diriku. Semangat yang aku bawa ke medan perjuangan seterusnya. Hingga ke hari ini dan ke akhirnya. Insya-Allah.


Kejayaan demi kejayaan aku kecapi. Biarpun tanpamu di sisi sahabatku. Tapi semangatmu tetap menemani perjalanan ini. Bukan hendak berbangga dengan kejayaanku hari ini kerana kau jauh lebih cemerlang daripadaku. Kejayaanku tiada apa-apa nilai sahabatku. Namun kekuatan ukhuwah itulah yang lebih bernilai. Tanpa kau sahabatku, mungkin aku tidak mampu mengecapi semua itu. Ucapan terima kasih dariku buatmu sahabatku. Norfaiz Bin Mohd Mokhtar. Dirimu mencipta memori tersendiri dalam kamus hati dan kehidupanku.


Mengenalimu sahabatku, membuatkan aku menghargai sebuah persahabatan. Kerana tanpa sahabat, aku tidak mampu berjaya. Aku tidak mungkin mempunyai kekuatan untuk berjuang sendirian. Di saat aku ditimpa kegagalan. Sahabatlah sumber kekuatan. Agar tidak terus rebah. Kerana itulah di saat aku merasai nikmat kejayaan. Tidak pernah aku melupakan sahabat-sahabatku. Mereka juga patut menikmatinya bersama. Bagiku kejayaanku adalah kejayaan buat sahabat-sahabatku. Kejayaan buat semua. Biarpun aku berlalu. Namun sahabat tetap di hatiku. Dekat sekali.


Tiada ertinya kejayaan bagiku jika aku melupakan insan-insan yang banyak berkorban padaku. Aku hanya insan biasa. Dari bawah aku bermula. Biarpun berada tinggi di puncak sekalipun, aku akan terus memandang ke bawah. Kerana bawah adalah permulaan. Tanpa permulaan tiadalah penghujungnya. Aku hanya insan biasa. Semuanya aku belajar dari hakikat kehidupan silam. Dari sahabat setia.


Pertemuan hari ini sepastinya mengubat rindu di hati. Suara yang dirindui. Wajah yang dinanti. Sahabat yang ku cari sekian lama. Kini ku temui. Semoga pertemuan ini dapat menceriakan kembali persahabatan yang telah sepi sekian lama. Semoga Allah s.w.t merahmati persahabatan ini dan persahabatan kita semua...




***Sahabatmu***

18 Julai 2009

10.05 P.M.

No comments:

Post a Comment