Friday, January 6, 2012

Kenangan semalam..



“…Mungkin satu hari nanti kita akan menangis kerana rindukan zaman persekolahan yang sangat indah…”

Sebahagian daripada coretan yang singgah di skrin teknologi insan ini. Dari adik pelajar insan ini suatu ketika. Dia cuba mengimbau kenangan zaman persekolahan dan remaja. Zaman yang pastinya penuh nostalgia bersama sahabat seperjuangan. Mana tidaknya, bertahun lamanya bersama seperti satu keluarga. Guru-guru seperti ayah dan ibu manakala pelajar-pelajar pula seperti adik-beradik yang memiliki pelbagai karenah dan ragam, mewarnai suasana titian ukhuwah dengan begitu indah.

Di rumah sebesar sekolah. Di bilik sebesar bilik darjah. Di situlah kita bersama mencipta kenangan semalam. Kita disatukan untuk berkenalan antara satu sama lain. Menimba pelbagai khazanah ilmu dan nasihat dari warga pendidiknya. Di situlah tersemainya benih-benih kemesraan, bibit-bibit kasih dan sayang, juga tersimpulnya ukhuwah yang erat sesama kita. Kita mencipta kenangan pada saat itu, dengan pelbagai warna dan ragam. Menghiasi sebuah persahabatan. Ya, kenangan semalam tidak mungkin dilupakan setiap insan yang pernah melaluinya saat tidak lagi bersama-sama mengharungi perjuangan di bawah satu bumbung yang sama selepas perpisahan terjadi.


Memori yang pasti akan datang mengusik saban ketika. Indahnya suasana ketika itu. Suasana dalam bilik darjah pasti menggamit perasaan. Kenangan bersama sahabat-sahabat seperjuangan yang tercinta. Juga kenangan bersama warga pendidik kita yang tulus menabur jasa. Setiap ruang di sekolah pasti menyimpan seribu macam cerita penuh nostalgia. Sama ada yang manis mahupun yang pahit. Ya, kita belajar bersama-sama di dalam sebuah bilik darjah, study group together, memori di kantin sekolah, kenangan di musalla, nostalgia di bilik gerakan dan maktabah sekolah dengan pelbagai aktiviti bersama yang pasti mencuit sanubari bila dikenang kembali. Hati pasti terusik rindu bila terkenangkan saat-saat itu.

Berukhuwah untuk selama-lamanya..


..Zaman ana telah berlalu adikku. Bukan untuk ditangisi tetapi untuk terus diisi..

Antara sebahagian cebisan nasihat ana garapkan bagi membalas kalimah bertinta adik pelajar tersebut. Ya, isilah ukhuwah itu sampai bila-bila. Biarpun kita sibuk dengan komitmen masing-masing, tetapi kita jangan pernah lupa tugas dan peranan kita untuk ukhuwah yang telah dibina sekian lama. Teruslah menghargai ukhuwah tersebut biarpun dalam suasana yang berbeza dan teruslah berusaha untuk bersatu jika ada kesempatan waktu. Berukhuwahlah untuk selama-lamanya.

Lumrah pertemuan pasti akan disusuli perpisahan. Ya, biarlah perpisahan itu hanya berlaku atas dasar lumrahnya. Jangan pula perpisahan berlaku selama-lamanya dengan sebab kita yang menoktahkannya. Ukhuwah itu di hati. Jika hati menghargai ukhuwah, pasti kita akan terus berperanan untuk ukhuwah kita. Biarpun jauh terpisah, berkelana mengikut ketentuan-Nya, namun jangan pernah meninggalkan ukhuwah yang pernah dibina bersama-sama. Sebarkan salam ukhuwahmu berpanjangan. Sebarkan cinta persahabatanmu berterusan. Agar ukhuwah yang terpisah pada lumrahnya, tetap bersatu pada hakikatnya. Ya, bersatu untuk terus kekal di hati kita.


Buktikanlah pada sahabat-sahabatmu bahawa kamu benar-benar sahabat mereka. Sahabat yang tidak pernah meninggalkan persahabatannya walau apa pun yang berlaku. Sahabat yang akan terus meraikan persahabatannya walau di mana pun dirinya berada. Biarpun siapa kita hari ini, jangan kita ‘menarik diri’ dari persahabatan yang terbina. Tidak wajar kita mengenepikan persahabatan yang telah kita bina bersama suatu ketika hanya kerana kita menemui persahabatan yang mana sedang kita jalinkan saat ini. Ingatlah, tanpa persahabatan yang lalu itu tidak mungkin kita menjadi siapa kita pada hari ini. Mereka juga pernah berperanan kepada kita walaupun hanya seketika bersama. Mereka tetap berjasa!!!

Bersahabat kerana Allah, itulah ukhuwah terindah!!!

No comments:

Post a Comment