Monday, July 13, 2009

Selamat Bercuti dan Selamat Berjuang Sahabatku!!!

Selepas 8 minggu menjalani praktikal di Kementerian Dalam Negeri. Tidak sabar rasanya menunggu masa untuk pulang ke Kelantan. Sebaik tamat praktikal, aku terus pulang ke kampung halaman selama satu minggu. Lega rasanya hati ini dapat berjumpa dengan ayahbonda tercinta dan juga dengan sanak-saudara di kampung. Keadaan kesihatan ayah yang tidak terlalu sihat membuatkan hatiku sedikit sayu.


Sebenarnya, tiada peruntukan cuti untukku. Sengaja aku tidak mengikuti kuliah pada minggu pertama. Tidak tertahan rasa untuk pulang. Ingin sekali berjumpa dua sahabat yang pulang dari Mesir. Tidak ku khabarkan kepulanganku kerana pada awalnya aku merancang untuk pulang pada minggu kedua perkuliahan. Tetapi memandangkan laporan praktikal sudahpun siap dan bimbang sedikit sibuk pada minggu kedua dengan urusan di Kelab Jabatan menyebabkan aku mengambil keputusan untuk pulang seminggu lebih awal.


Selama seminggu di kampung tidaklah banyak aktiviti yang ku lakukan. Letih melayan karenah anak-anak buahku dan menjaga my new niece. Lagipun tidak ramai sahabat-sahabat di kampung. Kebanyakannya sudah kembali ke pusat pengajian masing-masing. Amat membosankan. Inilah antara sebab aku jarang pulang ke kampung. Tiada benda yang hendak dibuat. Cuma adanya sahabat-sahabat dari Mesir menjadikan pulang kali ini berbeza dengan yang lepas. Terasalah juga semangat untuk pulang. Maklumlah sudah lama tidak berjumpa.


Apapun cukuplah seminggu di kampung. Menenangkan fikiran dan merehatkan badan. Deruan angin pantai juga telah dirasai. Tenang dan mendamaikan hati. Di sini tiada pantai. Cuma yang ada bukit-bukau. Hijau nyaman mata memandang. Kalau adapun pantai. Terlalu jauh. Di Port Dickson sana. Jarang sekali dapat ke sana. Jalan-jalan mencari ilham. Mendengar tiupan angin pantai dan bahar-bahar ombak nan indah.


Hari ini aku selamat kembali ke perbukitan ilmu ini. Meneruskan perjuangan di Universiti. Pada sahabatku di kampung, selamat bercuti. Kepada sahabat di pusat pengajian. Selamat berjuang. Sama-samalah kita mendoakan kejayaan kita bersama...


No comments:

Post a Comment