Saturday, January 14, 2012

Di sebalik kelembutan hati..



“Anta ni suka sangat bergurau mesra dengan budak-budak..”
“Ana lihat anta layan budak-budak tu macam adik-adik sendiri..”

Insan ini tersenyum mendengar kenyataan ini suatu ketika. Jauh di sudut hati insan ini mengatakan ia sebenarnya adalah satu kebiasaan dalam diri. Sebaliknya ia adalah satu situasi yang dibentuk dan dididik dalam diri ini bagi melahirkan kemesraan sesama insan. Alhamdulillah.. Allah s.w.t mengurniakan sekeping hati yang penuh kelembutan di sebalik ketegasan yang tetap wujud dalam diri ini. Itulah hati yang subur dengan rasa kasih dan sayang bagi menghiasi sesebuah ikatan dalam kehidupan ini. Di sebalik kelembutan hati itulah yang sering mengindahkan suasana dalam berukhuwah dengan segala rasa cinta, kasih sayang, bertimbang rasa dan prihatin terhadap ukhuwah yang dibina. Ya, indahnya hidup ini kerana ianya adalah sebuah perkongsian. Berkongsi bererti kita perlu memberi dan menginfaqkan apa yang kita miliki sama ada harta benda, ilmu, perasaan hati dan sebagainya kepada sesama makhluk-Nya. Saling memberi dan saling menerima. Barulah kita akan menikmati keindahan dalam hidup ini.

Bukan mudah jika kita tidak mendidik hati kita untuk bermesra dengan budak-budak seperti adik-adik kita. Biasanya perbezaan umur pasti akan menjarakkan hubungan kita dengan budak-budak yang jauh lebih muda usianya daripada kita. Lebih-lebih lagi jika mereka yang tidak mengenali kita atau mengenali kita sedikit sahaja. Juga jika antara kita dengan mereka tiada pertalian darah dan kita tidak pula dikenali oleh mereka sejak mereka kecil lagi. Kadang-kadang kita yang lebih dewasa ini pun adakalanya berasa rimas dengan budak-budak. Ya, mereka dengan dunia mereka sendiri. Kita juga pasti pernah melaluinya saat itu suatu ketika dulu. Mereka ada rakan-rakan mereka sendiri. Mana mungkin mereka mudah mendekati kita yang lebih dewasa. Begitulah juga dengan kita. Ada dunia kita sendiri.

Namun ianya bukan alasan untuk terus menjarakkan hubungan. Sebaliknya kita perlu melahirkan kemesraan dengan mereka. Kita yang lebih dewasa perlu menunjukkan rasa kasih sayang kita kepada mereka agar mereka tidak takut dan tidak malu untuk mendekati kita. Kita juga manusia seperti mereka. Tiada sebab untuk ditakuti dan dimalukan oleh mereka. Cuma jarak umur yang membezakan kita dengan mereka yang mungkin melahirkan perasaan itu. Jadi, apabila kita menunjukkan kemesraan kita kepada mereka, insya-Allah mereka akan lebih menghormati kita dan merasa senang di samping kita.

Untuk melahirkan kemesraan dengan budak-budak atau ‘adik-adik’, gunalah bahasa yang setaraf dengan mereka dari sudut membahasakan diri kita dan diri mereka. Jangan menggunakan bahasa seperti bahasa kita dengan teman-teman sebaya kita. Tidak praktikal untuk melahirkan kemesraan. Justeru, gunalah bahasa-bahasa yang sesuai dalam berkomunikasi dengan mereka. Panggillah nama mereka dengan panggilan yang manja. Berlembutlah ketika bergurau senda dengan mereka. Cubalah pelbagai pendekatan untuk melahirkan kemesraan dalam hubungan kita dengan mereka. Kita pasti mempunyai cara tersendiri untuk memikat hati dan perasaan mereka.

Jika mampu membelai mereka, maka belailah mereka. Zahirkan kasih sayang kita melalui tindakan kita. Sesekali jika mampu memeluk mereka, maka peluklah mereka. Berikan perhatian bila berbicara dengan mereka. Dengarlah percakapan mereka dengan sebaiknya. Tumpu dan lihatlah kepada wajah mereka. Ukirlah senyuman penuh mesra. Sesekali kita perlu memainkan memek muka dengan mereka. Agar mereka merasa terhibur dan merasa tenang bersama kita. Tunjukkan kepada mereka yang kita seorang yang mudah didekati dan raikanlah mereka seperti adik-adik kita sendiri. Kita perlu berada dalam dunia mereka seketika bagi melayan karenah mereka agar mereka rasa ‘bersama’ dengan kehadiran kita.

Hargailah adik-adikmu..


“Bertuahnya kamu miliki adik-adik yang comel. Jurus pula tu..”
“Mesti seronok ada adik-adik tempat kita mencurahkan kasih sayang kita..” 

Cebisan kata-kata insan ini buat seorang sahabat suatu ketika. Mungkin biasa bagi dirinya kerana memiliki adik-adik untuk bermain, bergurau dan bermanja. Tapi bagi insan ini, sepastinya lebih merasakan kekurangan yang wujud tanpa adik-adik bagi mencurah perasaan kasih sayang dan bermanja dengan mereka. Biarpun memiliki seorang adik perempuan namun ianya tetap tidak sama kerana ada batasan-batasan tertentu dalam gurauan bersamanya. Maklumlah sifat wanita, tidak sama dengan lelaki. Lagi pun pula jarak umur dengannya terlalu rapat.

Bukan tidak mensyukuri dan tidak menghargai pemberian-Nya tetapi hati ini tetap merasakan seperti adanya kekurangan dalam hidup ini apabila melihat kemesraan orang lain yang begitu akrab bersama adik-adik mereka. Cemburu!. Tidak salah cemburu yang hanya ada rasa cinta bukannya kerana benci atau cemburu secara membabi buta. Insan ini memang merasai kekurangan yang ada, namun insan ini tetap redha pada ketentuan-Nya. Ya, bertuahlah mereka yang dianugerahkan semua itu. Memiliki adik-adik yang dijadikan tempat bermesra dan bermanja serta dapat dijadikan sebagai teman dalam kehidupan sebuah keluarga. Justeru, hargailah adik-adikmu. Merekalah permata-permata hati anugerah Ilahi buatmu. Hadir mereka sudah pasti membahagiakan dan menceriakan suasana dalam keluargamu. Hargailah mereka!!!.

Mungkin itulah antara sebab insan ini amat senang bergaul dengan ‘adik-adik’ bagi insan ini. Ya, sebagai tempat bermanja dan mencurahkan perasaan kasih sayang dalam diri ini. Alhamdulillah.. Syukur kepada Allah s.w.t yang tetap menghadirkan ‘adik-adik’ yang sudi bergaul mesra dengan insan ini. Permata-permata hati, tempat insan ini tumpang bermanja dengan mereka seperti adik-adik sendiri. Berkongsi keindahan rasa dalam ikatan ukhuwah ini.  Juga bersyukur kerana Allah s.w.t mengurniakan insan ini adik-beradik yang lain. Sekurang-kurangnya insan ini dapat merasai nikmat memiliki abang dan kakak serta seorang adik perempuan juga. Jauh berbeza dengan anak tunggal. Ya, pasti mereka lebih sepi hidup tanpa kehadiran insan lain dalam keluarga dengan hanya memiliki ayah dan ibu sahaja. Entah bagaimana rasanya jika dipilih Allah s.w.t berada pada situasi begitu. Sedangkan yang ada, rasanya belum mencukupi, inikan pula yang tiada. Justeru, dalam kelebihan yang ada, prihatinlah pada yang tiada. Syukur kepada-Nya.

Biarpun tidak ramai tetapi tetap ada. Merekalah ‘adik-adik’ bagi insan ini. Insan ini menghargai kehadiran mereka. Biarpun tidak selalu bersama mereka dan tidak pula berjumpa sebagai satu keluarga tetapi ianya sudah cukup bagi insan ini untuk merasai sedikit apa yang dirasakan insan-insan lain yang memiliki permata-permata hati ini. Begitulah indahnya Allah s.w.t. mengatur kehidupan ini dalam perhubungan sesama manusia. Yang ada disyukuri, yang hadir dihargai dan yang tiada boleh dikongsi. Sebab ikatan persaudaraan itu tidak menghalang perhubungan sesama insan biarpun berbeza darah keturunan, umur dan darjat kerana tetap bersatu dalam akidah keimanan kepada Allah s.w.t. Justeru, Islam amat mementingkan aspek muamalat sesama manusia dalam berkongsi perasaan cinta, dan kasih sayang. Ia juga menjadi prasyarat bagi memiliki iman yang sempurna.

Istilah “angkat” melahirkan rasa akrab dan erat..


“Dia adik angkat ana..”
“Temankan ana ke rumah keluarga angkat ana..”

Seringkali ia pernah singgah di ruang pendengaran insan ini dari teman-teman . Salahkah untuk memiliki seseorang dengan istilah ‘angkat’? Bergantung pada diri kita. Selagi mana kita tidak melanggar batasan syariat dalam pergaulan selagi itu ianya diharuskan. Sebaliknya jika kita melanggar batasan syariat, maka ianya diharamkan. Jika kita sering mengikuti program-program kemasyarakatan yang melibatkan keluarga angkat, kita akan menjalinkan hubungan dengan semua ahli dalam keluarga angkat kita. Bahkan juga saudara-mara dan jiran tetangga mereka. Di situ, terjalinnya ukhuwah sesama insan. Ya, begitulah istilah keluarga angkat yang sering kita dengar. Ianya istilah untuk melahirkan rasa akrab dan erat. Di situlah wujudnya istilah adik angkat, abang angkat, kakak angkat, ibu angkat dan ayah angkat.

Istilah ‘angkat’ seakan sebati dan sinonim dalam kehidupan masyarakat kita terutamanya bagi golongan mahasiswa. Namun di dalamnya tetap ada batasan yang perlu dijaga dan dipelihara terutamanya batasan aurat dan pergaulan dengan mereka yang bukan muhrim dengan kita. Ianya perlu dipelihara dan dikawal agar tidak menimbulkan fitnah dan mendatangkan dosa. Istilah ‘angkat’ tidak menghalalkan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim. Justeru, berhati-hatilah dengan istilah-istilah ‘angkat’ kerana dibimbangi diri kita akan bergelumang dengan dosa dan noda jika kita tidak menjaga hukum-hakam syariat dalam aspek pergaulan kita dengan mereka. Jika kita memerlukannya bagi melahirkan keakraban dan kemesraan serta mencurahkan perasaan kasih sayang kita kepada mereka, sebaik-baiknya pilihlah mereka yang sejantina atau semuhrim dengan kita agar batasan aurat mudah dipelihara dan dijaga.

Kita pasti mempunyai persepsi kita masing-masing berkenaan istilah ‘angkat’ ini. Ada yang menyenanginya dan ada pula yang meremehkannya. Jika kita melihat dalam sejarah Islam, Nabi Muhammad s.a.w sendiri memiliki seorang anak angkat iaitu Zaid bin Harithah. Jadi, hubungan anak ‘angkat’ ini akan merangkumi pelbagai istilah ‘angkat’ yang lain kerana ianya sudah tentu melibatkan satu keluarga. Baginda s.a.w amat menyayangi Zaid bin Harithah. Keakraban dan kemesraan antara Rasulullah s.a.w dengan anak angkatnya itu menyebabkan golongan masyarakat pada ketika itu memanggil dan menggelarkan Zaid dengan gelaran Zaid Bin Muhammad. Namun, ianya dilarang dan ditegah oleh Allah s.w.t melalui firman-Nya di dalam al-Quran yang menyuruh agar manusia memanggil anak-anak angkat dengan dinasabkan kepada bapa kandungnya. Ya, istilah saudara ‘angkat’ bukanlah bererti sama seperti adik-beradik kandung kita dan mereka tidak boleh mewarisi harta pusaka tetapi istilah ‘angkat’ itu akan lebih melahirkan rasa akrab dan erat. Justeru, dalam Islam sendiri mempunyai contoh yang jelas dan terbaik berkenaan istilah ‘angkat’, jadi sangkaan atau persepsi yang meremehkannya atau menafikannya adalah salah dan tidak benar sama sekali sebaliknya ia adalah diharuskan bagi meraikan perasaan cinta dan kasih sayang yang wujud dalam hati manusia. Begitu terperincinya Islam meraikan perasaan dan jiwa kita. Subhanallah!!! Alhamdulillah!!! Allahu Akbar!!!

Justeru, beruntunglah mereka yang memiliki saudara ‘angkat’ tidak kiralah apa jua istilah statusnya kerana ianya mampu mengeratkan hubungan silaturrahim sesama manusia di samping dapat menyebarkan rasa kasih dan sayang sesama insan. Ya, mereka mampu merasai kasih sayang daripada saudara ‘angkat’ mereka dan mereka juga boleh berkongsi perasaan kasih sayang mereka dengan saudara ‘angkat’ mereka. Bukankah Islam itu agama yang mengajak kepada persaudaraan dan menganjurkan perdamaian serta menuntut untuk saling berkasih sayang? Justeru, istilah ‘angkat’ antara yang mampu melahirkan bibit-bibit kemesraan dalam jalinan muamalat sesama manusia dengan berlandaskan syariat bagi mewujudkan suasana aman dan damai dalam kehidupan manusia.

Coretan ini bukanlah untuk menggalakkan istilah ‘angkat’ kerana kita mengetahui bahawa ianya sekadar diharuskan dalam Islam dengan syarat-syarat tertentu dan bukannya ia digalakkan tetapi hanya ingin mengajak kita merenung nilai ukhuwah yang begitu indah di sebalik istilah ‘angkat’ ini. Nilai kasih sayang dan nilai keimanan yang wujud dalam ukhuwah ‘angkat’ mampu melahirkan ketenangan dan kedamaian dalam kehidupan ini terutamanya bagi mereka yang memerlukannya.

Sebarkanlah kasih sayangmu dalam berukhuwah, agar hidup terasa tenang dan indah!

No comments:

Post a Comment