Thursday, July 23, 2009

Hanya Kecewa, Bukannya Benci...

Karenah teman-teman rumah sewa di Taman Universiti mencuit hatiku. Kadang-kadang tergelak bila terdengar kata-kata yang melucukan. Membuat hatiku sedikit ceria dan terhibur. Itulah realiti kehidupan kami seharian di sini. Biarpun masing-masing sibuk, tapi masih ada ruang masa berkumpul di ruang tamu sambil menonton TV dan berbual-bual. Sesekali berbincang tentang sesuatu isu. Saling memberi pandangan dan pendapat menjadikan isu yang dibincangkan semakin panas.


Sudah dua semester lebih aku bersama dengan teman-teman di rumah sewa ini. Biarpun kebanyakan mereka berasal dari negeri-negeri di utara tanah air, namun tidak aku berasa asing berada di celah kelompok mereka. Mereka banyak membantu sepanjang aku di sini. Aku bersyukur kepada Allah s.w.t kerana dianugerahkan teman-teman yang memahami keadaanku. Merekalah sumber kekuatan ketika ini dalam meniti perjalanan di universiti ini.


Aku kagum dengan keakraban yang ditunjukkan oleh teman-teman serumah di sini. Dari zaman sekolah sehinggalah di universiti, mereka masih setia mengikat persahabatan sesama mereka. Saling menghargai antara satu sama lain. Saling menghormati dan saling membantu. Berbeza dengan teman-temanku. Jauh bezanya. Terlalu jauh.


Biarpun teman-teman sekolah dulu berada di universiti yang sama, namun masing-masing membawa haluan sendiri. Terasa bagai sendirian meniti perjuangan ini. Mencari kekuatan ketika diri berjauhan dari keluarga di kampung halaman. Entahlah, mungkin terselit rasa kecewa dengan sikap teman-teman sebenarnya.


Saat post ini ditaip, hatiku telah beberapa kali tersentak dengan pertanyaan seorang teman tentang persahabatanku. Hati mana yang tidak terkesan bila keakraban yang pernah dirasa dulu tidak lagi terasa. Malah semakin jauh.. Jauh dan jauh sekali.. Terasa malu untuk mengiyakannya biarpun hakikatnya adalah benar. Terasa amat pahit,kelat dan perit untuk mengungkapkannya walaupun hanya kalimah’ya’. Hati mana yang tidak terkilan dengan sikap teman-teman begitu. Namun inilah realiti yang terpaksa dihadapi diri ini.


Kadang-kadang hati ini berbisik. Siapakah yang dapat ku harapkan jika berlaku apa-apa kepada diriku ketika berjauhan ini? Kalau dulu aku mengharapkan sahabat yang lebih mengenaliku. Namun kini mungkin tidak. Apalah yang aku dapat harapkan daripada mereka. Bertanya khabar pun tidak pernah. Bahkan tidak pernah kisah. Sepi.


Kenyataan temanku bagaikan mencengkam naluriku. Bagaikan aku yang bersalah dalam situasi ketika ini. Mungkin dia tidak pernah mengerti siapa aku. Mungkin dia tidak tahu bagaimana hubungan aku dengan sahabat-sahabatku. Aku tidak menyalahkannya walau apapun pandangannya terhadap diri ini. Aku redha. Mungkin ini jalan terbaik bagiku. Cukuplah aku sendiri merasakannya. Aku sudah tidak berdaya memulakannya. Aku sudah tidak punya kekuatan. Aku perlukan masa untuk semua ini.


Cukuplah selama ini aku yang memulakannya. Biarlah aku mempertahankan pendirianku. Jika diri ini ego dalam tanggapan temanku itu. Biarkanlah asal aku tahu siapa aku. Aku tahu kedudukanku dan akan tetap dengan pendirianku. Sudah lama aku belajar memendamkan keegoan dalam diriku. Meletakkannya pada tahap paling minimum. Namun hingga saat ini keegoan ini seolah-olah dicabar. Memaksa aku melawan arusnya. Cukuplah selama ini aku bertahan. Demi kepentingan bersama. Demi ukhuwah ini.


Percayalah, hanya kecewa. Bukan kebencian menguasai jiwa ini. Kalimah benci tidak pernah wujud dalam kamus persahabatan ini. Hanya yang ada kasih dan sayang, rindu dan harapan. Nikmat yang Allah s.w.t anugerahkan dalam hati ini. Manisnya terasa. Hati ini tidak berdusta. Hati ini lebih mengerti apa yang dirasakannya.


Tiada apa-apa yang aku harapkan ketika ini. Cuma yang aku harapkan hanyalah pengertian. Kerana untuk menghargai persahabatan ini memerlukan kesabaran dan ketabahan. Jua kerelaan hati untuk menghadapinya. Ia nampak ringan sahabatku. Tapi hakikatnya....


Tidak sanggup aku menitipnya lagi sahabatku. Terasa amat pahit dan perit. Cukuplah sekadar itu dari lubuk hatiku. Terlalu sukar rasanya menghargaimu. Terlalu payah menghargai persahabatan ini. Sebak rasa hati ini. Berat sekali. Biarlah kepiluan rasa menemani mimpiku malam ini. Aku tidak menyalahkan sesiapa. Mungkin ini kesilapanku...


Ya Allah, Ampunilah dosa-dosaku. Teguhkanlah hati hamba-Mu ini. Kuatkanlah semangatku dalam meniti perjuangan ini. Tabahkan hatiku menghadapi segala dugaan-Mu. Teguhkanlah iman hamba-Mu ini. Tunjukilah aku jalan yang lurus. Jalan yang Kau redhai. Jalan menuju nikmat-Mu”. Amin. Amin ya Rabbal ’Alamin...


No comments:

Post a Comment