Friday, July 24, 2009

Didiklah Jiwa Dengan Membaca…


Betapa besarnya hikmah membaca. Jika tidak mana mungkin Allah s.w.t mengutuskan Jibril a.s kepada Nabi Muhammad s.a.w untuk mengajarkan nabi membaca. Dengan kalimah Iqra’ yang merupakan satu perintah yang memerintahkan kepada Nabi Muhammad s.a.w supaya membaca sebagaimana wahyu yang pertama diturunkan kepada baginda s.a.w ketika berkhalwat di Gua Hira’ sepertimana yang terkandung dalam surah al-‘Alaq ayat 1 hingga 5 yang bermaksud:


“Bacalah (Wahai Muhammad) Dengan nama Tuhanmu Yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku. Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.”


Betapa besarnya hikmah yang terkandung dalam wahyu pertama ini membuktikan bahawa membaca merupakan salah satu sumber ilmu pengetahuan. Dengan membaca manusia dapat mengetahui perkembangan semasa dan mendalami pelbagai disiplin ilmu. Membaca juga dapat membuka minda kita untuk memikirkan tentang segala ciptaan Allah s.w.t serta mengkaji kehebatan dan keindahan ayat-ayat al-Quran yang mengandungi pelbagai hikmah untuk manfaat kepada umat manusia.


Membaca mampu meningkatkan pengetahuan. Di samping itu, membaca juga membantu kita dalam menyelesaikan pelbagai masalah. Dengan membaca kita akan dapat mengambil pengajaran daripada sejarah masa lalu dan dapat menguatkan daya fikir di samping boleh mengetahui dan mendalami sesuatu ilmu.



Hari ini, sikap membaca semakin luntur dalam kalangan pelajar. Pelajar hari ini kebanyakannya tidak berminat untuk membaca kerana bagi mereka membaca merupakan satu aktiviti amat membosankan. Memang tidak dinafikan membaca itu adalah sesuatu perkara yang menjemukan. Pelbagai halangan pasti kita temui ketika membaca seperti rasa mengantuk, rasa jemu dan sebagainya. Mungkin kerana kita telah terbiasa dengan aktiviti yang tidak bermanfaat. Maka oleh itu, didiklah kembali jiwa kita kepada budaya cintakan ilmu. Jadikan buku sebagai kekasih kita yang terbaik.

Cuba kita renung sejenak, berapa banyak masa yang kita habiskan untuk membaca dalam satu hari? Cuba kita bandingkan masa tersebut dengan aktiviti-aktiviti yang sia-sia kita lakukan sepanjang sehari dalam kehidupan kita. Kita lebih suka menghabiskan masa dengan bermain permainan komputer, menonton televisyen, lepak dan sebagainya. Mungkin terlalu banyak pembaziran masa yang kita lakukan pada satu hari kehidupan kita.


Pertama-tamanya sukanya saya sebut di sini bahawa membaca adalah salah satu cara memperolehi ilmu pengetahuan. Di samping itu ia membantu kita dalam membaiki penulisan dan membaiki cara pemikiran dan tutur bicara kita ke arah yang lebih baik. Ini kerana buku adalah pentarbiah dan pendidik jiwa dan rohani yang baik. Buku juga merupakan sahabat yang terbaik.


Mengapa kita malas membaca? Sebenarnya kita selama ini berada dalam keadaan yang teramat rugi. Pelbagai jenis buku yang telah diterbitkan dan dijual di pasaran ataupun yang terdapat di perpustakaan sekolah ataupun universiti.. Mungkin kita lupa akan sejarah lampau. Kita tidak menghargai karya-karya agung yang dihasilkan oleh para ilmuan. Orang zaman dahulu sukar untuk mendapatkan bahan bacaan. Sehingga terpaksa menadah ilmu secara talaqi kerana kekurangan bahan rujukan. Kita hari ini diberikan satu anugerah yang besar hasil kesungguhan orang yang terdahulu. Adakah kita mensyukurinya?



Sikap malas membaca mesti dibuang dalam jiwa kita. Semailah semangat cintakan ilmu dan tingkatkan minat untuk membaca. Untuk berjaya seseorang itu perlu ada tiga aspek penting iaitu:


Pertama, memiliki rasa bertanggungjawab. Hal ini kerana menuntut ilmu adalah satu kewajipan kepada setiap orang muslim. Tanggungjawab ini mesti dipikul oleh setiap orang yang inginkan kejayaan. Kewajipan yang mesti dilakukan. Iaitu menuntut ilmu. Jika kita memahami kewajipan itu semestinya kita tidak boleh meninggalkannya atau bersikap sambil lewa. Kerana menuntut ilmu itu adalah juga satu amanah. Amanah daripada ibu bapa kita supaya kita belajar dengan bersungguh-sungguh.


Kedua, mesti ada sikap bersungguh-sungguh. Kita mesti bersungguh-sungguh dalam menimba ilmu pengetahuan. Janganlah terlalu memikirkan kepayahan menuntut ilmu. Tapi fikirkanlah tentang kemanisan ilmu dan kemanisan kejayaan. Untuk menikmati kemanisan ilmu itu bukannya mengambil masa sehari. Tetapi kemanisan itu akan hadir sendiri tanpa kita menyedarinya. Segala kepayahan dan kesusahan yang dilalui sepanjang menuntut ilmu akan hilang dengan hadirnya kemanisan ilmu dan kerana manisnya kejayaan itu sendiri.


Ketiga, mestilah ada perasaan ’ubudiyyah. Iaitu rasa kehambaan. Hubungan kita dengan Allah s.w.t. Di mana segala usaha kita mestilah kita serahkan kepada Allah s.w.t. Kita mestilah berusaha dahulu sebelum bertawakkal kepada Allah s.w.t. Ini adalah penting bagi menjamin kejayaan di dunia dan kejayaan di akhirat.


Kesimpulannya, kita mestilah berusaha bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu kerana kita memikul satu amanah yang sangat besar. Amanah agama, ibu bapa, bangsa dan negara. Kita mestilah mentarbiah diri kita kembali agar ikhlas dan sabar dalam menuntut ilmu kerana amanah kita terlalu besar dan kita mesti ingat bahawa setiap amanah itu akan dipersoalkan oleh Allah s.w.t di akhirat kelak.



No comments:

Post a Comment