Tuesday, January 24, 2012

Bertemankan semua..


“Seorang saja ke ustaz?”
“Biasanya ramai, mana yang lain?”

Antara sapaan adik-adik pelajar dan kenalan bagi insan ini ketika berada di kedai makan bagi menyaksikan siaran perlawanan bola sepak. Kebiasaan insan ini berada di kedai-kedai makan bagi menonton siaran perlawanan bola sepak untuk melepaskan rasa bosan apabila tiada apa yang ingin dilakukan dalam kelapangan waktu serta bagi mengisi rasa sunyi tanpa teman-teman di sisi. Ya, biasanya sering sendirian sahaja pergi menyaksikannya jika tidak mengajak atau diajak sahabat-sahabat untuk menyaksikannya bersama mereka. Adakalanya akan bertemu secara tidak langsung dengan kenalan-kenalan di tempat-tempat berkenaan.

Begitulah insan ini. Terasa malas untuk menyusahkan sahabat-sahabat kerana insan ini sering tidak disusahkan mereka. Juga tidak mahu menganggu sahabat-sahabat kerana insan ini sering tidak diganggu mereka. Ya, buat apalah insan ini rasa memerlukan untuk berada bersama mereka jika insan ini sering tidak diperlukan bagi mereka. Biarpun insan ini sendirian, namun biasanya akan tetap ditemani mereka yang ada di sekeliling insan ini. Ya, mungkin mereka adik-adik pelajar insan ini, saudara mara atau kenalan di perjalanan ini. Ianya sudah cukup bagi insan ini menghiburkan kesepian rasa. Adakalanya berasa senang bertemankan semua orang yang ada daripada terfokus dalam ukhuwah semeja. Mungkin sepanjang ketidak bersamaan dalam ukhuwah ini cukup banyak mengajar insan ini agar tidak mengharapkan apa-apa daripada sahabat-sahabat insan ini. Itulah yang kukuh tertanam di hati insan ini saat ini.

Memang tidak dinafikan, seringkali ada pentingnya ukhuwah semeja ini. Saling berbincang dan saling berbual-bual. Memesrakan lagi ikatan yang terbina ini. Namun, tidaklah salah jika sekali-sekala kita bertemankan semua yang ada. Ya, dengan siapa sahaja di sekeliling kita. Biarpun kita tidak mengenali dan tidak pula dikenali, tapi suasana begitulah yang sering mewujudkan perpaduan dan kesatuan ummat. Bukankah kita diciptakan untuk saling berkenal-kenalan antara satu sama lain?. Jadi, di mana ada keselesaan dan kemahuan, kita boleh merealisasikannya. Bertemankan semua, menjadikan skop suasana ukhuwah kita semakin meluas. Tidak hanya tertumpu pada ukhuwah semeja yang melibatkan hanya kita dan sahabat-sahabat kita.

Biarpun kadang-kadang melihat ada juga sahabat-sahabat insan ini berkumpul sesama mereka di meja-meja ukhuwah. Namun insan ini sering memilih untuk tidak bersama mereka. Ya, buat apalah insan ini untuk terlajak jika tidak diajak. Insan ini tidak mahu menjadi insan yang tidak diundang yang mengganggu keadaan di meja ukhuwah sahabat-sahabat insan ini. Mungkin insan ini tidak diperlukan dalam suasana ketika itu. Biarkanlah mereka sesama mereka kerana mungkin banyak cerita yang mereka ingin kongsikan sesama mereka tanpa kehadiran insan ini. Jadi, tidak perlulah insan ini mengganggu situasi di meja ukhuwah sahabat-sahabat insan ini kerana insan ini bimbang kehadiran insan ini sebagai penganggu suasana mereka.

Maafkan insan ini seandainya sahabat-sahabat terasa jika insan ini menolak apabila diajak selepas sahabat-sahabat menyedari kewujudan dan keberadaan insan ini. Bukan tidak mahu bersama mengeratkan ukhuwah, tetapi insan ini kadang-kadang sedang ditemani adik-adik pelajar insan ini atau pun kenalan-kenalan lain. Terasa tidak manis pula sekiranya insan ini meninggalkan meja ukhuwah bersama mereka setelah sekian waktu dengan mereka. Juga keberadaan jarak yang tidak menyenangkan bagi insan ini bagi melihat siaran perlawanan tersebut kerana hasrat insan ini ke tempat itu adalah bagi menonton siaran perlawanan bola sepak dan ukhuwah pada ketika itu tetap berjalan seiring dengan hasrat biarpun bukan dengan sahabat-sahabat insan ini pada masa itu.

Bertemankan semua, mampu menyubur ukhuwah yang amat bermakna!!!

No comments:

Post a Comment