Friday, September 4, 2009

Harga Sepatah Kalimah

Betapa sukar sepatah kata hendak diungkapkan. Hanya satu yang dinantikan. Bukannya baris ayat tersusun. Cukuplah sepatah kalimah yang boleh meredakan penyeksaan. Ianya amat berharga. Bukan egois untuk menghukum keadaan. Tapi amat terseksa dengan sesuatu yang mengundang kesedihan. Seperti terhukum penuh penghinaan. Ditanggung sepanjang hakikat kehidupan. Kerana tidak akan hilang dalam ingatan.


Detik ini bagai ada sesuatu yang menghalang. Bagai ada sesuatu yang menutup perasaan. Bukan dendam! Tapi kekesalan yang teramat. Bukanlah berdendam. Lebih suka menerima hakikat. Cuma sedikit kecewa dengan tindakan itu. Sakit!!! Pedih!!!


Kenapa tegar begitu? Kenapa harus begini? Tengoklah realiti hari ini tidak sama dengan semalam. Saat itu semua ada. Semuanya tersedia. Begitu sukar membinanya. Begitu payah menanggungnya. Tapi kini berubah segalanya. Cukup mudah. Sekelip mata terpadam segalanya. Tidak kisah. Asalkan lebih tenang. Hilang gelisah. Tidak perlu lagi memikirkan segalanya. Tidak perlu menanggung resah. Tidak terundang gelisah. Terasa lebih bebas.


Andai kata hari esok belum terungkap. Biarkan penantian itu terus bersahaja. Tidak mahu mengganggu ketenangan. Banyak urusan yang perlu difikirkan. Biarkan kesibukan itu melupakan kepahitan. Kerana kemanisan itu menemani ketenangan.


Hari ini tidak merasa peranan. Bagai hilang pengertian. Bagai tiada kaitan. Mungkin tidak pernah dipandang. Atau sudah tidak bererti. Jika peranan telah tiada. Apalagi yang ada. Apa lagi ertinya? Apa lagi maknanya? Apa lagi maksudnya? Kosong tiada apa.


Hidup ini seketika. Entah bila akan tiada. Biarlah seperti biasa. Untuk apa bersembunyi. Tiada makna. Hanya perlu bersedia menghadapinya. Sukar untuk memulakan segalanya. Payah menerima hakikat. Tapi mudahnya menghukum. Melihat jauh kesannya. Tidak bersama merasakannya. Tidak berada di situasi yang sama. Mana mungkin memahaminya. Kerana situasi berbeza.


Sepatah kata. Amat berharga. Sukarnya terucap. Itulah hakikatnya.



No comments:

Post a Comment