Tuesday, March 6, 2012

Nasihat dari sahabat di perantauan..


“Setelah sekian lama aku berada di bumi yang asing.. Bumi yang penuh barokah.. Bumi yang menjadi tempat persinggahan para anbia', para aulia', para ulama' dari salafuna soleh dan kholafuna hakim.. Ku jumpa akan satu jalanan (thoriq), yang mana jalanan itu sama dengan jalanan para ulama' kita di Nusantara (Fatoni, Malaysia dan Indonesia). Ia tidak jauh dari jalanan salafuna soleh kerana di bumi ini (Mesir) amat menitik beratkan 3 ilmu yang usul iaitu Tauhid (Ilmu Kalam), Fiqh dan Tasauf... Dan ketiga-tiga ilmu ini sama bawakan dan jalanannya dengan Tanah Jawi kita dan begitu juga Tanah Suci Mekah dalam sudut sama jalannya dan di bumi para habaib atau para ahlu bait Rasulullah (Yaman)... Thuruq-thuruq kesemua tempat itu adalah sama.. Jadi aku nasihatkan kepada teman-teman dan sahabat-sahabatku agar janganlah salah pilih jalanan yang menjadi panduan hidup setiap hari.. Di Mesir para ulama' sangat mengambil berat tentang tauhid di setiap masjid yang ada pengajian tentang ilmu tauhid.. Kalau dilihat betul-betul ia tidak terasing dari tempat kita Malaysia, yang pada setiap malam dan setiap masjid atau surau mengadakan pengajian itu.. Jadi jangan berasa tersalah dalam mengambil langkah dengan bawakan para ulama' dan ahli ilmu yang mengajar di masjid..”

Secebis nasihat dari sahabat di perantauan. Jauh di bumi anbiya’ sana. Meminta insan ini post nasihat ini di laman tinta ukhuwah ini sebagai sebuah perkongsian. Insan ini bukanlah mengerti maksud asalnya menulis coretan nasihat ini. Mungkin sahabat kita itu lebih mengerti. Pada insan ini, sebarang perkongsian daripada sahabat-sahabat adalah dialu-alukan bagi mengisi laman tinta ukhuwah ini. Ya, sebagai wadah untuk kita semua berkongsi cerita bersama di laman ini.

Tiada apa yang dapat insan ini bantu. Sekadar menyampaikan amanat dan hasrat sahabat kita. Ada maksud sebenarnya di sebalik cebisan nasihat ini. Namun huraiannya, masih diperlukan dan diperjelaskan. Insan ini memohon maaf jika tidak mampu menghuraikannya secara terperinci kerana masih tercari-cari maksud sebenarnya. Mungkin atas dasar kurangnya ilmu untuk memahami sudut kefahaman orang lain. Hakikatnya, insan ini hanya manusia biasa yang masih banyak perlu belajar lagi daripada insan lain.

Inilah sebuah perkongsian yang diminta sahabat insan ini menyiarkannya di laman blog Tinta Ukhuwah ini. Siapalah insan ini untuk menghampakan harapan sahabat-sahabat insan ini. Sekadar termampu membantu merealisasikan hasrat sahabat-sahabat insan ini. Jauh nasihat ini datang menjenguk laman ini, bagaikan terisi mutiara ilmu dari cebisan nasihat sahabat insan ini yang sedang berjuang di medan ilmu, menimba mutiara berharga daripada para ulama’ di Kota Piramid sana. Terima kasih diucapkan kerana sudi berkongsi sesuatu untuk dimuatkan di laman ukhuwah ini biarpun ianya ringkas tetapi ia tetap padat dengan mesej-mesej berguna untuk kita semua. Mudah-mudahan Allah s.w.t memberkati dirimu dan kita semua dalam perjalanan kita mencari keredhaan-Nya dalam kehidupan yang sementara ini.

Jauh merantau dan menggembara bagi menimba khazanah berharga, mudah-mudahan tersingkap hikmahnya!!!

No comments:

Post a Comment