Monday, November 14, 2011

Mencari nilai ukhuwah...



Salam, apa khabar?
Salam, duk mano loni?
Salam, duk buat gapo loni?

Begitulah antara sapaan SMS yang kian hilang di skrin telefon bimbit hari ini. Satu ungkapan yang biasa bagi sesiapa sahaja namun dalam berukhuwah ianya adalah sesuatu yang luar biasa. Lebih-lebih lagi jika datangnya dari teman-teman. Kalau tidak percaya, periksalah telefon bimbit saat ini. Adakah sapaan ini singgah di skrin telefon bimbit kita pada hari ini, minggu ini, bulan ini atau tahun ini??? Kerana lazimnya setiap kita memilikinya dan sentiasa bersamanya.

“Ah, zamei loni apa barang mesej2, FB kan ada?”
“Malas la nak mesej, wat rugi kredit saja..”
“Takde masa.. Nak buat apa?”
“Bukan tak ingat.. Doa sokmo..”
“Ada aku kisah!!!”

Kisahnya adalah ukhuwah ini. Mungkin ini yang terbit di benak fikiran kita saat ini. Hebatnya kemajuan teknologi masa kini. Bangga!. Mahalnya nilai 1 sen, 10 sen berbanding nilai ukhuwah ini. Kesibukan menjadi alasan tidak berukhuwah. Merasa cukup dengan doa tanpa usaha mengeratkannya. Hilangnya nilai kepedulian terhadap ukhuwah yang terbina sekian lama. Mungkin itulah harga ukhuwah hari ini.

FB kan ada..

Ya, FB memang ada. Malah bukan sahaja FB, twitter pun ada. Kembali kita melihat FB kita. Carilah ruangan message atau chat antara kita dan teman kita. Mungkin di situlah keadaan paling private di ruangan FB kita antara kita dengan teman kita. Yang lain, kebanyakannya boleh dikatakan umum belaka.

Berapa banyakkah yang terkandung dalam ruangan itu. Mungkin banyak dan mungkin tidak. Bergantung kepada sebanyak mana nilai ke“private”an hubungan kita bersama sahabat kita. Yang banyaknya semestinya di ruangan komen Wall ataupun komen gambar. Benarkah itu?

Renunglah kembali. Bukan tiada kebaikannya ber“FB”, tetapi dalam diam tanpa kita sedari atau sememangnya kita sedar ada keburukannya. Apabila semuanya terdedah ianya menjadi punah malah akan terdedah segala keaiban teman-teman sama ada disedari atau tidak. Rasulullah s.a.w bersabda: “ Sesiapa yang menutup keaiban saudaranya, maka Allah akan menutup keaibannya di akhirat.” (Riwayat Ibnu Majah). Tidak salah berukhuwah tetapi jagalah batas-batasnya agar tidak terdedah keaiban yang boleh mengeruhkan ukhuwah. Di FB, siapa pun boleh jadi teman kita sama ada kita kenal ataupun tidak. Tekan sahaja butang add friend atau approve request friend, pasti akan ada teman baru. Semudah itu ukhuwah boleh dijalinkan. Hanya di hujung jari.

Adakah nilai ukhuwah itu hanya sekadar di hujung jari? Tidak! Semestinya tidak. Kita sendiri pasti tahu jawapannya. Kenapa dan mengapa?, kita ada jawapannya. Adakah semua list friend itu sahabat kita?. Ya, Itu mungkin sahabat kita dan sahabat maya kita. Usahlah berbangga dengan banyak bilangannya tetapi lihatlah berapa ramai sebenarnya sahabat.

Apa yang ditakrifkan sebagai sahabat?. Kembali kita kepada ilmu hadis bagaimana menentukan siapa yang bergelar sahabat Rasulullah s.a.w, tabi’in atau tabi’ tabi’in. Sahabat adalah mereka yang hidup sezaman dengan kita, pernah berjumpa dengan kita dan seakidah dengan kita. Itulah sahabat. Renunglah kisah Uwais al-Qarni biarpun hidup sezaman dengan Rasulullah s.a.w dan seakidah tetapi beliau tidak pernah berjumpa dengan Rasulullah s.a.w, maka beliau disebut sebagai golongan tabi’in. Maka di sini tiga komponen yang penting iaitu sezaman, pertemuan dan seakidah atau seagama.

Nilai ukhuwah itu, semestinya akan bernilai dengan panjang tempoh masa dan pertemuan. Kerana di situlah kita saling berkenalan. Memahami rentak peribadi sahabat kita. Di situlah juga kita mencipta kenangan. Mencipta sebuah persahabatan. Sejauh mana eratnya ukhuwah kita, kerana tempoh masa kita bersama serta sejauh mana kita menilai dan menghargai ukhuwah kita. Biarpun perpisahan itu lumrahnya tetapi nilainya adalah siapa kita, peranan kita serta komitmen kita terhadap ukhuwah kita. Jadi, di mana kita untuk itu?

Buat habis kredit saja…

Begitulah mahalnya nilai kewangan dalam hidup kita sehingga untuk berukhuwah pun berkira. Lihatlah kembali nilai ukhuwah kita. Tanpa sahabat, siapa kita hari ini. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Seseorang itu mengikut agama (cara hidup) sahabatnya, maka hendaklah setiap daripada kamu terlebih dahulu memerhatikan siapa yang dipilih sebagai sahabatmu.” (Riwayat Abu Daud, al-Tirmizi dan al-Baihaqi). Begitulah besarnya pengaruh seseorang sahabat dalam kehidupan kita. Nilainya, mereka membentuk peribadi kita.

Jika dengan sahabat berkira, dengan kekasih biasa. Nilai kewangan di sini jelas pula berbeza. Rela berhabis puluhan ringgit malah beratus ringgit untuk pujaan hati yang belum pasti menjadi milik peribadi. Bercinta dengan orang lain, bertunang dengan orang lain dan berkahwin dengan orang lain. Itulah yang sering terjadi. Wang habis melabur, akhirnya cinta terkubur.

Percayalah, situasi ini tidak berlaku dalam ukhuwah persahabatan. Kerana sahabat itu telah menjadi milik kita. Kita memiliki sahabat dan kita dimiliki sahabat kita. Itulah realitinya. Teruslah berhubung walau hanya sekadar sapaan biasa. Biarpun bukan selalu tetapi lebih baik dari tidak berhubung langsung.

Bunga tidak akan mekar jika tidak disirami. Pokok tidak akan berbuah jika tidak dibajai. Begitulah juga ukhuwah ini. Jika masing-masing mementingkan diri, ukhuwah akan terus layu dan lesu. Tanpa berhubung tiadalah khabar yang datang. Jika sakit tidak terubat luka, jika sedih tidak terhibur ria, jika lemah tidak terdorong gagah.

Takde masa.. Nak buat apa?

Bukankah tiada masa ertinya mati?. Inilah realitinya. Kesibukan kita terhadap kehidupan dunia sama ada dalam urusan pengajian, pekerjaan dan urusan-urusan lain sering menjadi alasan dalam berukhuwah. Itulah yang sering terjadi dalam berukhuwah. Setiap orang dikurniakan 24 jam sehari. Sama sahaja. Tidak lebih dan tidak pula kurang. Dua puluh empat jam sibuk, betulkah? Entah ke mana masa itu hilang, boleh tiada untuk ukhuwah. Itulah yang peliknya. Berukhuwah tidak semestinya memerlukan berjam-jam dan bukannya selalu. Tidak! Tidak sama sekali! Cukuplah seketika dan sekali sekala, bertanya khabar dan mengetahui perkembangan semasa teman-teman.

Untuk apa? Untuk mewujudkan kemesraan dan rasa kasih sayang sesama kita. Kerana tanda kasih sayang itu adalah ingatan. Bukankah orang yang mencintai kekasihnya akan mengingati kekasihnya? Dengan ingatan itu akan wujudnya perasaan rindu. Begitulah ukhuwah ini, jika kita mencintai ukhuwah ini sewajarnya kita berkasih sayang dan saling berhubung. Jangan mencari kemesraan dan kasih sayang dalam ukhuwah kita tetapi bawalah kemesraan dan kasih sayang itu ke dalam ukhuwah kita.

Penting ke? Jika ukhuwah itu tidak penting maka ianya tidak penting. Tapi jika ukhuwah itu penting maka ianya penting. inilah antara cara bagi mengeratkan ikatan ukhuwah. Terus berhubung jika ada kelapangan waktu. Kerana ukhuwah ini tidak terbatas oleh jarak dan masa. Biar tiada apa-apa urusan sekalipun. Berukhuwah itu bukan hanya bertemu mata tetapi ianya lebih daripada itu biarpun sekadar bertanya khabar. Perhubungan itu tetap perlu dalam berukhuwah. Agar kemanisan ukhuwah itu terus dirasai.

Hingga saat ini, berapa kali kita menghubungi teman-teman kita secara peribadi? Bukannya melalui FB yang terlalu umum. Hanya antara kita dan teman kita itu. Kita sering menunggu orang menghubungi kita terlebih dahulu tetapi adakah ketikanya kita dahulu yang menghubunginya. Bukankah orang yang memulakan itu lebih baik dari yang menyahutnya. Bukankah orang yang memberi itu lebih baik daripada orang yang menerima?.

Apakah yang kita akan rasa jika sahabat kita bertanya khabar kita? Percayalah apa yang kita rasa mungkin sama apa yang mereka rasa saat mereka menerima pertanyaan khabar daripada kita. Masih ada lagi persahabatan dan ingatan. Itulah keindahan berhubung dalam berukhuwah tetapi sering kita melupakannya dan menganggapnya perkara biasa. Dalam kitab al-Saghir, Rasululah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang menemui saudaranya yang Muslim dengan menampakkan perkara yang disukainya kerana ingin membahagiakannya, maka Allah akan memberikan kebahagiaan kepadanya pada hari kiamat.” (Riwayat al-Tabarani).

Bukan tak ingat.. Doa sokmo..

Indah bunyinya memujuk hati. Sesiapa pun boleh berdoa. Tidak perlu dibayar. Hanya meminta pada Allah Yang Maha Pemurah. Apa yang kita minta? Selalunya terlalu umum.. Pernahkah kita mendoakan mereka secara khusus? Bagaimana kita mendoakan mereka jika kita tidak tahu keadaan mereka sebenarnya.

Ingatan tulus ikhlas melalui iringan doa kita kepada sahabat kita walaupun kita tidak bersama-sama mereka. Nabi Muhammad s.a.w bersabda: “ Sesiapa yang mendoakan saudaranya pada saat dia tidak bersama-samanya, maka malaikat yang diamanahkan untuk menjaga dan mengawasinya berkata: ‘ Semoga Allah mengabulkan dan bagimu semoga mendapat yang sama dengannya.’” (Riwayat Muslim). Subhanallah!!! Begitu besar ganjarannya di sisi Allah s.w.t. Hanya dengan iringan doa dan ingatan tulus ikhlas. Tapi cukupkah hanya sekadar doa untuk melahirkan kemanisan berukhuwah?

Berukhuwahlah dengan rasa kasih dan sayang, kejujuran dan keikhlasan. Bukan setakat berdoa, tetapi berhubunglah bagi mewarnai ikatan ini. Ukhuwah ini ada pasang surutnya. Ada sinar dan sirnanya. Justeru, eratkan kembali ukhuwah jika terasa kendurnya. Utuhkan kembali persahabatan jika terasa goyahnya. Berilah kerana memberi itu indah dalam berukhuwah. Dengan memberi akan wujud kasih dan sayang. Rasulullah s.a.w bersabda: “Kalian harus memberi hadiah, maka kalian saling mencintai.” (Riwayat al-Bukhari).

Ada aku kisah!!!

Inilah sikap yang tidak patut wujud dalam ukhuwah. Budaya ‘aku tidak pedulisme’ inilah yang banyak mengeruhkan ikatan. Melunturkan kemesraan dan menghilangkan kemanisan sesebuah ikatan. Tidak peduli akan ukhuwah yang terjalin ibarat mencedok air dalam tempayan dan tidak mengisinya kembali. Begitulah kita, jika tidak peduli akan ukhuwah ini pasti akan hilang keindahan ikatan ini.

Inilah sikap ‘aku tidak pedulisme’. Sikap ‘aku adalah aku’, ‘kamu adalah kamu’ adalah racun yang mematikan ukhuwah. Tidak peduli samalah tidak menghargai ukhuwah yang dibina. Jika kehadiran teman baru meng‘asing’kan ukhuwah yang telah terbina. Tidak mustahil teman baru itu akan menerima nasib yang sama suatu ketika nanti kerana setiap pertemuan itu ada perpisahan.

Saat ini, pedulikah kita pada ukhuwah kita? Atau kita tenggelam dalam sikap ‘aku tidak pedulisme’. Kita pasti ada jawapannya. Semuanya bergantung kepada sikap dan pendirian kita terhadap ukhuwah kita. Jika ukhuwah kita bermakna untuk kita pasti kita akan peduli dan terus cakna akan ukhuwah kita biarpun di mana kita berada ketika ini.

Saat ini mungkin sahabat kita sedang bersedih. Saat ini mungkin sahabat kita lemah tidak berdaya. Saat ini mungkin sahabat kita sedang sakit. Tahukah kita keadaan mereka jika kita bersikap aku tidak pedulisme. Tentunya kita tidak tahu kerana kita tidak pernah ambil tahu dan kita tidak mahu ambil tahu. Sikap ‘ada aku kisah’ inilah yang menyebabkan kita semakin jauh dengan sahabat kita. Adakah bermakna lagi ukhuwah jika begitu keadaannya?

Jika kita peduli, kita akan tahu apa yang sedang berlaku. Justeru, jika mereka sedang bersedih, sekurang-kurangnya kita hadir menghiburkannya. Jadilah sahabat yang sentiasa bersama saat menempuh suka dan duka. Biarpun tidak bersama di sisi, tetapi tetap bersama di hati. Membina ukhuwah itu mudah, tetapi mewarnai dan menghargai ukhuwah tidak semudah itu. Tanpa peranan dan komitmen tidak mungkin dapat merasai kemanisan berukhuwah.

Jika mereka sedang lemah, kita yang perlu mendorong kekuatan dengan kata-kata semangat. Usah dipandang remeh ucapan dan kata-kata yang mampu mendorong jiwa agar lebih gagah dan tabah di saat jiwa kita lemah tiada bersemangat. Saidina Umar a-Khattab r.a berkata: “Jangan kamu membuat sangkaan terhadap satu kalimah yang keluar daripada seorang saudara mukminmu kecuali kebaikan selagi kamu masih ada cara untuk meletakkannya di tempat yang baik.” Adakah kita akan mengungkapkannya jika kita bersikap ‘aku tidak pedulisme’?

Jika mereka sedang sakit, mungkin kita akan rasa bersama. Akan wujud kebimbangan dan kerisauan terhadap sahabat kita yang mendorong kita mendoakan kesihatannya dan menziarahinya. Rasulullah s.a.w bersabda: “Perbandingan kaum Mukmin pada berkasih sayang, beremosi dan berbelas ihsan sesama mereka, adalah seperti satu batang tubuh. Apabila mengadu (sakit) mana-mana bahagian tubuh itu, nescaya akan terkesanlah ia kepada seluruh tubuh dengan berjaga malam tiada upaya tidur lagi demam.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Mencari nilai ukhuwah..

Masih bernilai lagikah ukhuwah kita? Ikatan yang kita bina merentas masa. Asam garam ditelan, pahit manis dirasa. Gurau senda, kasih mesra kita zahirnya suatu ketika. Kini mengapa diam seribu bahasa, sepi tanpa bicara? Adakah perpisahan menjadi noktah semuanya? Adakah jarak dan masa membataskan segalanya? Adakah kehadiran ukhuwah yang baru membuatkan kita membiarkan ukhuwah yang lama?

Sahabat..
Teman..
Kawan..
Saeng..
Rakan..
Taulan..

Begitulah istilah dalam berukhuwah. Bukan mudah mencari nilai ukhuwah. Tidak semudah mencipta ukhuwah. Tanpa komitmen, ingatan dan peranan ukhuwah hanya dilihat pada nama. Istilah yang meniti di bibir. Bukan sekadar itu membuatkan ukhuwah itu bernilai. Nilai ukhuwah itu adalah penghargaan kita terhadap ukhuwah yang dibina. Dengan menghargai ukhuwah, kita akan terus menjadi sahabat yang setia, teman yang peduli, kawan yang prihatin, saeng yang cakna, rakan yang teguh, serta taulan yang erat.

Renunglah kembali diri kita. Lihatlah kembali ukhuwah kita. Masih eratkah ukhuwah kita? Rindukah kita kepada ukhuwah kita? Sayangkah kita kepada ukhuwah kita? Masih wujudkah perhubungan antara kita dengan sahabat kita secara peribadi?. Sayang, cinta, rindu dan ingatan.. Buktikannya dengan perhubungan.

Carilah nilai ukhuwah itu dalam diri kita dan bawalah ke dalam ukhuwah kita. Kita pasti menemuinya kerana kita sendiri yang mengetahui komitmen dan peranan kita sebagai sahabat, teman, kawan, saeng, rakan dan taulan. Kita sendiri yang mengetahui sejauh mana penghargaan kita terhadap ukhuwah kita. Kita sendiri yang menentukan nilai ukhuwah kita!!!

Terus berukhuwah menikmati mahabbah!!!

No comments:

Post a Comment