Monday, November 21, 2011

Masam manis ukhuwah ini...




Laman Tinta Ukhuwah kali ini cuba membawa kembali sebahagian kisah ukhuwah ini. Kisah yang masih segar di ingatan insan ini. Mungkin sebagai catatan biasa bagi menghiasi laman tinta ukhuwah ini atau mungkin ianya bermakna bagi yang pernah melaluinya. Sejujurnya, sepanjang tempoh mengenali ukhuwah ini, banyak ceritanya, tetapi bukan semua yang ingin dicoret dalam catatan ini. Sekadar apa yang ingin ditulis mengikut gerak hati insan yang maha kerdil ini.
Masam manis ukhuwah ini.. Itulah tajuk post kali ini. Puas memikirkannya. Akhirnya itulah yang mungkin sesuai untuk menggambarkannya. Warna-warni dalam berukhuwah, meniti manisnya ikatan atas dasar ukhuwah fillah.
Masihkah kita ingat??? Inilah persoalan yang paling sesuai sebagai muqaddimahnya. Episod ukhuwah ini tanda keakraban dan kemesraan kita. Atas jalinan persahabatan yang kita bina di alam remaja. Mudah-mudahan ianya berkekalan selama-lamanya.
Di sini bermula..



Meheliah.. Di sini bermula ukhuwah kita. Kita bertemu, bertegur sapa. Saling berkenalan sesama kita membina ikatan persahabatan. Di sini juga medan perjuangan kita. Menimba ilmu memburu kejayaan dan mencipta kenangan. Asam garam kehidupan kita terukir disini.
Di sini terkandung pelbagai kisah ukhuwah ini. Tujuh tahun berkongsi cerita susah dan senang di bumi bersejarah Meheliah. Keakraban, kemesraan, kesatuan dan kesetiaan mewarnai ukhuwah kita. Kisah kenakalan budak-budak sekolah yang sarat dengan kisah pemberontakan jiwa. Episod masam manis dengan warga pendidiknya. Babak di kantin sekolah dengan menu-menu kegemaran yang menjadi asal usul gelaran dalam kalangan kita. Cerita zaman kegemilangan nasyid dan kadet bomba sekolah. Diari study group, Qiamullail, gerai sewaktu ceramah dan pasaria sekolah terpahat indah. Semuanya memberi makna tersendiri kepada ukhuwah ini.



Di sini juga perpisahan kita setelah tujuh tahun bersama. Berkenalan, bersahabat, dan kemudian berpisah. Itulah lumrah kehidupan. Berpisah membawa haluan perjuangan hidup masing-masing. Membawa episod ukhuwah kita untuk dikenang sehingga ke saat ini.
Kejutan dalam berukhuwah..



Masih ingatkah kita? Satu kejutan buat sahabat kita. Ianya melakar memori tersendiri buat ukhuwah ini. Kejutan sambutan hari kelahiran buat sahabat kita Abe Rooney As-As suatu ketika dulu. Biarpun sambutan secara ringkas diadakan di sebuah bilik darjah bangunan Abu Bakar As-Siddiq SMU (A) Meheliah Geting, namun ianya memberi makna yang tersendiri buat ukhuwah ini umumnya dan buat empunya diri khususnya.
Aktiviti yang dirancang tanpa pengetahuannya. Alhamdulillah, ianya berjaya direalisasikan dengan kesepakatan dan kesatuan ukhuwah kita biarpun dalam suasana penuh kesederhanaan pada lewat petang itu. Manisnya ukhuwah itu bila dikenang kembali. Kejutan penuh makna itulah mewarnai persahabatan kita. Sambutan di luar jangkaan itu membenih kemesraan dan penghargaan.
Tiada siapa menduga, tiada siapa menyangka, ada usaha yang dibuat ke arah itu. Sekali imbas, ianya seakan satu idea yang tidak pernah terlintas sebelum itu oleh kebanyakan kita. Itulah aktiviti yang belum pernah dibuat sepanjang ukhuwah kita sebelum ini, berjaya dilaksanakan dengan kerjasama sesama kita. Begitulah indahnya ukhuwah kita yang sarat dengan memori yang tercipta.
Sekadar lakonan semata-mata..



Masih segar di ingatan, lakonan bersahaja bersama sahabat-sahabat pada zaman yang penuh kenakalan dahulu. Biarpun waktu itu, sibuk dengan peperiksaan STAM, namun masih sempat merakam cerita lawak pendek. Pastinya cerita sembahyang mayat. Penuh dengan lawak jenaka. Di ketuai Mat Yie Tibek dengan barisan pelakon-pelakon terkenal di kalangan kita sepanjang sejarah ukhuwah kita. Satu rakaman yang menjadi bahan jenaka ketika itu. Biarlah hanya kita yang mengetahuinya. Jika rakaman itu masih tersimpan, usahlah disebarkan bimbang menimbulkan fitnah dan keaiban. Sekadar lakonan semata-mata. Tiada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang telah mati. Cukup hanya kita!
Bertukar!!!” Bertukar menjadi cerek air. Lakonan Mat Yie dan Bie. Rakaman bersahaja yang menggelikan hati saat itu. Macam-macam karenah sahabat yang sukar dilupakan. Menghiburkan suasana dan menghilangkan stress belajar. Seperti mahu pecah perut mengilai, ketawa dengan aksi-aksi mereka lewat tengah malam itu. Menjadi kenangan meniti perjalanan. Antara babak lakonan yang masih segar di ingatan semasa berkampung di Dewan Islah Bahasa Arab semasa dalam perjuangan peperiksaan STAM 2006 di Meheliah.
Itu belum lagi rakaman mem‘buli’ Ayih yang hanya mampu meminta tolong oleh Jijie dan teman-teman. Usik-mengusik, sakat-menyakat adalah kebiasaan yang wujud dalam ukhuwah ini. Gurauan bersahaja daripada teman-teman kepada sahabat yang sering menjadi sasaran. Begitulah Ayih yang sering dijadikan sasaran sebagai “mangsa buli” dalam kalangan sahabat hingga ke hari ini. Hanya gurauan semata-mata saat bersama. Tidak ada niat menyakitkan hati. Jika terasa, maafkan kami!!!
Kenangan pahit jadi teladan..



Sekali imbas pahit terasa. Dua kali imbas nak tergelak pun ada. Apa ke halnya? Nak bakar pondok ke?!!! Itulah kenangan aktiviti bakar ayam di pondok kediaman Jai dan Pang yang tidak menjadi. Terpaksa aktiviti itu berpindah ke Pantai Geting. Biarpun dalam dilema, namun aktiviti itu berjaya juga diadakan biarpun keadaan masih hangat ketika itu. Sehangat bara api yang membakar ayam sehingga dapat dinikmati rasanya.
Melewati secara ringkas plot kisah pahit memori ini pasti mencuit hati. Apa tidaknya, sampai menjadi isu yang hangat, bual cerita ukhuwah kita. Seperti biasa, kata sepakat diambil mengadakan BBQ di pondok tersebut. Malam itu juga berserta dengan azam dan impian untuk menonton bola sepak sehingga dengan penuh semangat sahabat-sahabat berusaha membawa TV ke pondok tersebut. Sedang sebahagian teman-teman tengah syok menyalakan bara api manakala sebahagian yang lain sedang khusyuk membaiki siaran televisyen sambil dengan cerita bolanya, sekali Abe Ba datang. Masing-masing tersentak. Apa lagi, di rampasnya TV itu, dan dilarangnya kami bakar ayam di kawasan pondok itu. Adoiii terkena malam tu!!! Kena syarah!!! Terpaksalah berpindah lokasi meneruskan aktiviti bakar ayam ke Pantai Geting dan impian menonton bola sepak sebelum itu, hanya tinggal impian.
Mengingati kisah ini, sepastinya menjadi teladan pada semua. Jangan buat sesuatu sesuka hati di tempat orang. Lebih-lebih lagi di tempat larangan. Kadang-kadang sikap ikut suka hati yang tidak kena pada tempatnya inilah mengakibatkan insiden seperti itu terjadi. Namun itulah antara kenangan pahit yang menjadi memori yang melucukan dalam ukhuwah ini. Mengingatinya mencuit perasaan. Antara kekesalan dan kelucuan. Mewarnai ukhuwah kita.
Perkhemahan ukhuwah kita..



Masihkah kita ingat? Perkhemahan ukhuwah kita di Pantai Sri Tujuh. Di lokasi bersejarah buat kita. Mengadakan aktiviti BBQ bersama teman-teman lama. Kita bergotong-royong membina khemah untuk bermalam di situ. Semalaman di sana, banyak cerita indah di dalamnya. Biarpun cuaca tidak begitu baik pada malam itu namun ianya tidak mematahkan semangat kita. Bila menatap kembali potret kenangan yang masih ada dalam simpanan, pasti menggelikan hati. Wajah-wajah comel zaman awal remaja pasti akan membuatkan kita ketawa sendiri.
Dalam keadaan hujan lebat dan kegelapan malam itu, kita bersatu meneruskan aktiviti BBQ kita. Kepanasan bara api menghangatkan diri kita saat itu. Seingat ana, bukan mudah menyalakan bara api dalam keadaan basah. Hanya yang ada lighter dan arang. Berusaha kita menghidupkannya dengan pelbagai cara. Cerita di awal pagi sebelum menjelang subuh, kita terpaksa membasuh ayam yang sedikit berbau kerana terlupa dicampurkan ke dalam hawas sedia ada. Kesejukan air terpaksa diredah sahabat-sahabat untuk membersihkannya. Dalam kegelapan malam itu, hanya berbekalkan bantuan cahaya lampu suluh kita menyambung usaha membakar ayam sampai ke pagi. Tidur pada malam itu tidak seenak tidur di rumah kerana kesejukan dan berperang dengan nyamuk.
Itulah lokasi penuh bersejarah dalam ukhuwah kita. Lokasi aktiviti-aktiviti BBQ kita. Tempat pemberontakan kita menumbangkan pokok rhu. Tempat kita berlumba lari dan bermain bola. Semuanya terangkum di situ. Kenangan manis kita bersama saat itu dalam membina ukhuwah persahabatan ini.
Juga pernah kita mengadakan BBQ di tepi pantai sana. Kita bermalam beralaskan tikar di situ. Mujurlah cuaca hari itu sangat elok. Kita boleh bermalam dengan tenang biarpun dalam kesejukan angin pantai di malam hari. Inilah antara kisah ukhuwah kita. Kita bersatu hati menjayakan setiap aktiviti yang dirancang. Kita mencipta suasana ukhuwah yang begitu manis untuk dikenang sepanjang perjalanan.
Menjelajah membina ukhuwah..



Jauh kita menjelajah membina ukhuwah. Merentas masa, melewati usia hingga melintas sempadan negeri. Bukan di Meheliah sahaja ukhuwah kita. Jauhnya membelah jalanan. Sepastinya, ekspedisi kembara ukhuwah ke Lata Tembakah menjadi ingatan yang akan terus terpahat di hati. Bersuka ria, mandi-manda, dan berBBQ sambil menikmati keindahan alam semula jadi ciptaan Allah s.w.t.
Jika sebelum ini kerap kali kita memilih lokasi yang hampir dengan kita, tapi sekali sekala kita membawa ukhuwah melancong sedikit jauh. Memberi suasana dan pengalaman yang berbeza kepada kita. Itulah ukhuwah kita. Tidak habis dengan pelbagai episod dan cerita untuk diperkata. Manisnya ukhuwah yang terbina biarpun seketika bersama.



Menjadi kebiasaan, menyewa dua buah kereta sewa untuk ke sana. Kita bersepakat dari segi kewangan dan persiapan dalam menjayakan ekspedisi kembara kita. Perjalanan kita dirancang arah tujuannya terlebih dahulu. Jauh perjalanan, luas pemandangan, serta banyak pengalaman. Ekspedisi kembara ukhuwah ke Lata Tembakah turut mewarnai ukhuwah kita.
Masih bersambung episod ini..



Hingga saat ini, episod ukhuwah kita terus bersambung biarpun tidak serancak dulu. Pelbagai aktiviti terus diadakan bagi mengeratkan lagi ukhuwah kita. Biarpun dalam kesibukan masa terhadap komitmen hidup masing-masing, namun ia masih mampu direalisasikan dengan kesepakatan kita bersama.
Aktiviti ringkas seperti berkumpul di hari raya, perlawanan futsal, perjumpaan di kedai kopi, dan BBQ terus diadakan bagi mengembalikan keakraban ukhuwah kita. Itulah aktiviti bersama kita hingga ke hari ini. Alhamdulillah… Masih bersambung episod itu.
Dengan kesepakatan dan kesatuan kita dalam berukhuwah, kita masih boleh menjayakan aktiviti-aktiviti masa lapang kita bersama. Tidak mustahil dengan kesepakatan dan kesatuan yang ditunjukkan ini, suatu hari nanti kita mampu mengadakan aktiviti yang lebih menarik seperti menganjurkan Hari Keluarga buat ukhuwah kita. Insya-Allah..
Kita pernah bersama mewarnainya…



Memori itu, menjadi bukti kita pernah bersama mewarnainya. Kita menghiasi ukhuwah ini dengan pelbagai corak dan ragam. Kenangan pahit manis perjalanan sepanjang ukhuwah kita. Darinya wujud kemesraan, penghargaan, gelak tawa, serta suka duka dalam ukhuwah ini. Indahnya kerana kesatuan kita dalam mengharunginya serta gelagat dan karenah kita yang pelbagai mencorak warna-warni persahabatan.
Begitulah sebahagian ingatan episod ukhuwah kita. Masam manis perjuangan kita. Biarpun masih banyak lagi yang menjadi kenangan kita bersama tetapi inilah antara kisah yang jelas membuktikan keakraban ukhuwah kita. Kita menciptanya dengan penuh keindahan dan kenangan. Menikmati setiap detik waktu bersama dalam menghargai persahabatan ini.
Episod itu kenangan kita hari ini, teruslah mencipta episod indah ukhuwah kita dalam kesempatan masa yang ada agar kemanisan ukhuwah akan terus kita rasai. Dalam pertemuan, ada kisah tercipta, ada cerita terjadi. Bukti kita pernah bersama mengharunginya!!!



Hargailah sebuah pertemuan kerana di situ bermulanya kenangan..
Perpisahan datang mencipta kerinduan..
Hanya cebisan kenangan yang mempertahankan ingatan..
Kerana adanya kemanisan di sebalik sebuah pertemuan..

Salam ukhuwah, salam mahabbah!!!

No comments:

Post a Comment