Wednesday, November 30, 2011

Dari respon sebuah catatan..



Salam, sihat ko loni?
Wi ayat nie lalu dio, segho kito..

Begitulah antara lembaran mesej yang singgah di ruangan message FB insan ini selepas post Mencari nilai ukhuwah.. disiarkan di laman blog Tinta Ukhuwah baru-baru ini. Jutaan terima kasih dan penghargaan kerana sudi meluangkan masa seketika membaca catatan di laman ini. Alhamdulillah, masih ada insan yang sudi berkunjung dan mengikuti perkembangan blog Tinta Ukhuwah ini. Sekadar coretan biasa, sepanjang pemerhatian insan ini terhadap hubungan ukhuwah sejak akhir-akhir ini. Di sebalik itu, rupa-rupanya masih ada hati yang mengerti dan memahami serta menghargai kewujudan laman blog ini.

Hingga ke saat ini, insan ini melihat, memerhati dan menilai perkembangan ukhuwah ini dari semasa ke semasa. Mendengar dan memerhati setiap kali saat berbicara dengan teman-teman. Mendengar dan meneliti luahan sahabat-sahabat terhadap ukhuwah ini. Seakan ada yang tidak kena’ antara sesama kita selepas tidak lagi berada sebumbung dalam perjuangan ini sama ada kita sedari atau pun sebaliknya.

Terlebih dahulu insan ini memohon kemaafan jika ada yang terasa. Kerana sememangnya ada yang terasa. Juga jika sepatutnya, tulisan seperti itu tidak perlu wujud. Ketahuilah tulisan itu tidak ditujukan secara khusus kepada sesiapa pun dalam kalangan kita sebaliknya berbentuk umum semata-mata. Jadi sesiapa pun layak membaca dan menilainya termasuk insan ini biarpun hanya sekadar melepaskan batuk ditangga. Insan ini tidak pernah memaksa, sebaliknya hanya berkongsi sesama kita. Jika ada yang ingin membacanya, silakan. Jika tidak mahu, abaikan sahaja. Malah jika tidak berminat singgah ke laman Tinta Ukhuwah ini pun tidak mengapa. Tidak ada kepentingan bersifat peribadi dari insan ini.

Di sebalik tulisan dan catatan..


“Rajin la menulis. Sapo nok baco ?”
“Goni pun nok tulis ko?”

Itulah sering bersarang di hati dan minda kita. Kadang-kadang ianya singgah juga di fikiran insan ini. Ianya sering menjadi penghalang untuk meneruskan idea penulisan untuk di‘post’kan di laman ini. Pematah semangat sungguh ayat-ayat ini!!! Bukan mudah untuk menulis sesuatu untuk di‘post’kan bagi tatapan umum. Insan ini mengakuinya, kerana sepanjang menulis di laman blog ini ianya bukan sesuatu perkara yang mudah. Perlu sabar dan kuat semangat jika mahu menyiapkan sesuatu tulisan. Biarpun ianya tidak bernilai pada kaca mata orang lain, tetapi bagi insan ini ianya amat bernilai kerana berjaya mengatasi halangan yang sering wujud.

Menulis tentang ukhuwah, pastinya bukan perkara yang mudah kerana boleh menimbulkan pelbagai persepsi sama ada positif atau pun negatif. Mungkin akan ada dalam kalangan teman-teman yang kurang senang dan tidak bersetuju terhadap sesuatu tulisan. Itu adalah perkara biasa bagi insan ini. Bukan bermaksud merendah dan meremehkan ukhuwah ini dalam tatapan umum, kerana insan ini sedia maklum lumrah berukhuwah. Sekadar untuk kita sama-sama meneliti dan menilai situasi ukhuwah kita. Jika hanya mengetahui lumrahnya, percayalah lumrah itu bukan sekadar ketentuan semata-mata, tetapi ianya berubah mengikut komitmen dan peranan setiap insan dalam sesebuah ukhuwah. Ada sebab dan musababnya. Dan kita adalah sebab dan musabab terhadap ukhuwah kita.

Bagi insan ini, apa pun persepsi terhadap tulisan dan diri ini, akan menerimanya seadanya. Tiada apa yang boleh mengubah pendirian terhadap kenyataan yang telah dan akan dicatat dalam laman blog ini. Insan ini juga terbuka menerima apa-apa pandangan daripada teman-teman terhadap tulisan mahupun terhadap diri insan yang kerdil ini dan sedia menerima sebarang perkongsian dari sahabat-sahabat semuanya.

Insan ini harus kuat. Sekalipun tiada sesiapa yang ingin membaca tulisan di laman ini. Insan ini akan terus menulis. Teringat kepada pesanan dan nasihat seorang sahabat kepada insan ini. Biarpun apa yang kita buat hari ini tidak dihargai, teruskanlah perjuangan itu dengan penuh keikhlasan dan keyakinan. Insya-Allah, mudah-mudahan diberkati. Kita jangan melihat nilainya hari ini, kerana mungkin ia bernilai suatu hari nanti.”

Mengingatkan kata-kata itu, memberi semangat untuk meneruskan perjuangan ini. Menulis selagi dan sekadar termampu. Bukan penghargaan yang dicari tetapi kepuasan terhadap minat yang wujud dalam diri. Bagi insan ini, menulis memberi kepuasan dan nikmat yang tersendiri. Melapangkan hati dan menenangkan jiwa. Selain itu, ianya terus mengasah minda dan menambah ilmu pengetahuan. Biarpun ia hanya sekadar tulisan biasa. Tetapi ianya cukup bermakna untuk diri ini. Berkongsi dengan sesiapa sahaja. Walaupun tidak semua memberi manfaat tetapi pasti ada biarpun cuma sedikit. Teringat kata-kata yang telah diungkapkan oleh Imam Syafie: Jika tidak boleh buat semua, jangan tinggal semua.

Di sebalik pertanyaan dan persoalan..


 “Guano awe tu loni?”
Awe tu ado sini ko?

Kerap kali persoalan ini timbul menanyakan keadaan dan keberadaan teman-teman kepada insan ini. Bagaikan diri ini mengetahui semua perkara yang melibatkan perihal teman-teman kebelakangan ini. Insan ini hanya mampu memberi jawapan sekadar yang diketahui. Selebihnya jujur insan ini katakan, ana tidak tahu! Mengapa perkara ini boleh terjadi? Bagai ada garis pemisah antara kita sesama kita. Kenapa tidak terus bertanya kepada empunya diri sedangkan banyak cara untuk berhubung? Adakah semakin maju teknologi, semakin susah untuk kita berhubung sesama kita?

Ketahuilah, insan bukan ditugaskan untuk mengeratkan kembali ukhuwah ini selepas perpisahan terjadi. Bukan!!! Sedikit pun laman blog ini bukan semata-mata hanya untuk ukhuwah ini. Diri ini hanya seorang sahabat sebagaimana insan lain dalam meniti ukhuwah ini. Usaha insan ini amat sedikit jika kerana laman ini berbanding peranan teman-teman kepada insan ini selama pertemuan dan ukhuwah ini. Seandainya ukhuwah ini masih ada dan masih akrab, Alhamdulillah. Tetapi jika sebaliknya, insan ini redha dan pasrah. Mungkin itulah kehendak kita semua terhadap ukhuwah ini kerana semuanya bergantung kepada diri kita sendiri. Seperti yang insan ini tegaskan sebelum ini, kita sendiri yang memberi nilai kepada ukhuwah kita.

Menilai keadaan ini, sudah dapat dilihat situasi ukhuwah kita hari ini. Seakan semakin renggang. Tidak lagi seakrab dulu. Hinggakan khabar teman-teman sendiri diketahui daripada orang lain. Biarkanlah mungkin tidak mengapa kerana itu pilihan kita masing-masing. Mungkin situasi kini serta jarak dan masa membataskan segala-galanya untuk memberi komitmen terhadap ukhuwah kita. Mungkin itulah alasan yang sering kukuh dalam hati dan minda kita.

Di sebalik luahan dan keluhan..


Kawe tok leh ‘gi’ nga dia tu
Time nok kito, cari la kito nie, time dok gak, senyap deep

Antara luahan dan keluhan yang sering kedengaran kini. Bukan untuk mengata atau menduga, tetapi ianya perlu diperkata untuk muhasabah bersama. Rasailah kerenggangan ukhuwah yang terjadi ketika ini. Ini adalah realiti, bukannya fantasi mahupun ilusi. Bukan untuk menyalahkan sesiapa, sekadar melihat kembali ke dalam diri kita. Apa yang sedang kita lakukan untuk ukhuwah kita.

Ada kekusutan yang diluahkan. Ketidak selesaan dan ketidak sefahaman terhadap teman-teman. Tidak sejalan dan tidak sebulu. Entah di mana puncanya. Carilah kebenaran bukannya kemenangan jika wujud kekhilafan. Berlapang dadalah dan jangan berkeras hati. Seperti apa yang telah ana sebutkan dalam post Rindu kemesraan itu.. sebelum ini. Belajarlah untuk lebih berlapang dada serta meraikan dan menghormati pandangan sesama kita jika ada khilaf pandangan. Sedangkan khilaf pendapat itu rahmat. Mengapa kita tidak mahu menerima rahmat itu, hanya kerana sikap ego yang bersarang dalam diri kita? Tujuan kita belajar bukan untuk kita menunjukkan kehebatan ataupun kepakaran kita dalam apa-apa bidang yang kita ceburi, tapi untuk kita mencari kebenaran dan memburu keredhaan Allah s.w.t.

Untuk apa kita berkeras hati dan bersikap ego terhadap pandangan peribadi kita biarpun berdasarkan hujah daripada sumber yang kuat sehingga mengeruhkan dan mengelakkan diri daripada ukhuwah sesama kita? Adakah itu yang kita cari? Kemegahan, kemenangan, ketinggian ilmu, kepakaran dan sebagainya sehingga membuang ukhuwah kita jauh ke tepi. Jika itu, selidik kembali hati kita, ada sesuatu yang tidak kena. Ikutlah resmi padi, semakin berisi semakin tunduk ke bumi. Jangan jadi seperti lalang, semakin tinggi semakin megah berdiri. Ikut rasa, binasa. Ikut hati, mati. Ikutlah iman, pasti aman.

Mungkin sebenarnya ia tidak perlu diluahkan kepada sesiapa. Kita sedia tahu, kita tidak pernah kisah. Biarpun hanya masa memerlukan, kita diperlukan dalam ukhuwah ini. Sekurang-kurangnya ada yang masih mengigati dan memerlukan kita. Tetapi benarkah begitu sejarah ukhuwah kita selama ini? Di saat kesempitan ukhuwah dicari, di saat kelapangan ukhuwah dibiar sepi seperti ianya tidak penting untuk wujud dalam hidup ini.

Tepuk dada, tanya diri kita. Masing-masing lebih mengetahui dan memahaminya. Bukan apa kita terima dari ukhuwah, tapi apa kita beri untuk ukhuwah. Memberi untuk saling menerima. Berkongsi untuk saling menghargai. Mungkin itulah yang terbaik untuk mengeratkan ukhuwah. Mewujudkan kembali kemesraan yang kian pudar ini.

Di sebalik perubahan dan harapan..


Mengapa sikapnya berubah? Tidak seperti dulu..
Indahnya jika kemesraannya seperti dulu..

Perubahan adalah perkara lumrah dalam kehidupan. Seperti kita, teman-teman juga layak berubah. Kita berubah dengan cara kita masing-masing. Perubahan yang mungkin menjadi pendirian kita. Ketetapan hati dan fokus kita terhadap sesuatu perkara akan berubah mengikut keperluan dan keselesaan kita. Jadi, perubahan menjadi lumrah bagi setiap manusia.

Begitu juga dengan perubahan sikap yang kadang-kadang menyebabkan perubahan suasana dan perasaan kita dalam berukhuwah. Perubahan mungkin disebabkan oleh hilangnya rasa kemanisan dalam berukhuwah. Berasa tawarnya ukhuwah yang terjalin kini biarpun suatu ketika pernah menampakkan kemesraannya dan merasai kemanisannya. Mengharap kemesraan yang dulu menjelma kembali. Begitulah kita bila merasai kehilangan. Renunglah kembali diri kita, adakah kita menghargai kemesraan dan kemanisan yang pernah hadir suatu ketika dulu? Atau adakah kita hanya bersikap habis madu sepah dibuang?

Jangan hanya menilai orang lain sedangkan kita tidak pula menilai diri kita. Jika kemesraan itu hilang dalam ukhuwah itu, tanyalah diri kita, perlukah kita sendiri membawa kemesraan yang ada dalam diri kita ke dalam ukhuwah itu? Jika ya, teruslah membawanya. Jika tidak, berusahalah membawanya. Atau kita sekadar hanya ingin merasai daripada yang lain tanpa memberinya? Jika ya, silap kita. Jika tidak, mulakanlah memberi. Insya-Allah, akan kita merasai kemesraan dan kemanisan itu nanti.

Mampukah kita???
Melihat kesuraman ini. Memandang keserasian yang kian hilang. Memerhati keretakan dalam perhubungan, cukup perit seandainya dinilai kembali. Kemesraan dicipta bagai terputus hanya kerana alasan tidak lagi bersama-sama mengharungi perjuangan. Jika ukhuwah ini hanya wujud ketika bersama, sesungguhnya ukhuwah ini hanya seperti trademark bagi iklan biskut chipsmore, kejap ada kejap tiada. Yang pastinya, lebih banyak tiada daripada ada!!!.

Adakah kita hanya memerhati keadaan yang berlaku kini? Adakah kita akan melarikan diri dari ukhuwah ini? Membiarkan kesuraman terus merajai ukhuwah ini disebabkan sikap tidak pedulisme kita. Menyemai benih-benih racun dalam taman ukhuwah kita. Racun yang sedikit demi sedikit akan terus mengersangkan taman ukhuwah ini. Akhirnya tandus dan sepi meninggalkan semua kenangan sepanjang ikatan ukhuwah ini.

Mampukah kita mengubahnya kembali? Kembali membina kemesraan itu. Biarpun tidak serancak suatu ketika dulu. Namun pastikan taman ukhuwah ini terus subur. Ketika bersama, subur dengan kemesraan dan kasih sayang, ketika berjauhan, subur dengan ingatan dan perhubungan. Agar tanah ukhuwah yang tandus dan gersang kini, akan gembur dan subur lagi dengan keindahan bunga cinta dan kemanisan kasih mesra dalam menghasilkan benih penghargaan dalam ikatan ukhuwah kita.

Agar taman ukhuwah terus subur, marilah terus berukhuwah biarpun telah terpisah!!!

No comments:

Post a Comment