Monday, February 4, 2013

Kayakanlah hati, hidup pasti bererti..



Alhamdulillah.. Detik ke-26 disambut dengan penuh syukur. Hari ini elaun masuk lagi setelah ianya masuk pada minggu lepas untuk bulan Januari. Seakan hadiah ulangtahun pada kali ini walaupun semua itu adalah elaun semata. Berminggu-minggu mencatur kewangan dengan bajet yang entah cukup entah tidak. Bimbang  juga kiranya tidak sempat menampung dengan poket yang semakin mengering dan mengecut lantaran lajunya aliran wang keluar.

Cuba untuk tidak mahu berhutang dengan sesiapa lagi. Masih belum terdesak untuk begitu. Mengurus kewangan bukannya suatu perkara yang mudah. Jika terlalu berjimat, bimbang dikatakan kedekut pula. Jika terlalu boros, bimbang lari bajet pula nanti. Maklumlah hanya berbekalkan elaun untuk menyara hidup di kepulauan borneo ini.

Terlalu banyak difikirkan dalam menguruskan kewangan. Wang untuk keluarga di kampung juga perlu dihantar. Itu adalah tanggungjawab. Sekalipun masih belum mampu dihantar setiap bulan namun pasti ada juga untuk kedua orang tua. Menanti elaun masuk untuk itu. Sungguh, belum berkesempatan untuk menabung buat diri sendiri namun tetap bersyukur kerana Allah, masih mengurniakan nikmat-Nya untuk terus hidup di dunia ini. Sekalipun kewangan adalah suatu keperluan namun masih ada lagi yang lebih utama daripada itu.

Insan ini tidaklah memikirkan sangat kewangan saat ini. Yang ada pun hanya digunakan untuk keperluan diri sendiri sahaja. Tidak mahu melayan kehendak nafsu yang pastinya tidak puas dengan nikmat dunia. Sekalipun sedikit, biarlah ada keberkatannya. Ya, dalam tidak seberapa masih mampu berkongsi. Masih mampu memberi meskipun kelihatan seakan ‘sesak’ melanda diri. Namun keyakinan tetap ada dalam hati yang selalu berbisik “Rezeki itu urusan Allah”. Justeru, Dia yang telah mengatur indah untuk setiap hamba-Nya maka bersyukurlah kepada-Nya.

Mendidik jiwa untuk kaya hati adalah lebih utama daripada kaya harta. Sukar untuk memiliki hati yang suci. Hati yang tidak cenderung dengan keindahan pesona duniawi yang penuh fatamorgana. Ianya memerlukan tarbiah dan mujahadah yang tinggi. Justeru, sekalipun memiliki harta yang banyak juga satu kelebihan, namun terlalu ramai yang tewas dalam ujian nikmat kekayaan material. Kaya harta yang tidak seiring dengan kaya hati adalah kemiskinan dan kepapaan yang bersembunyi. Apa gunanya kaya harta namun masih lagi mencuri? Apa gunanya kaya harta namun tidak diguna untuk bekalan di akhirat nanti? Apa gunanya kaya harta jika keresahan terus melanda jiwa?.

Justeru, tatkala ramai manusia bercita-cita dan berlumba-lumba untuk menjadi jutawan harta dunia, marilah kita bercita-cita dan berlumba-lumba untuk menjadi jutawan hati yang lebih akrab dengan tuntutan ukhrawi. Meraih ketenangan dalam kesederhanaan. Mensyukuri setiap nikmat yang dimiliki dan dikurnia oleh Ilahi. Ketenangan itu lebih utama daripada memiliki kekayaan berjuta-juta. Justeru, bersederhanalah dalam urusan kehidupan kerana itulah sebaik-baik jalan untuk meraih kedamaian dan kebahagiaan.

Jutawan hati, inspirasi insani!

No comments:

Post a Comment