Friday, April 12, 2013

Hulur pemberian, nikmati perkongsian..




“Bukan banyak pun nilainya, tidak semahal nilai ukhuwah yang ada..”
“Terimalah seadanya, rezeki kamu. Bahagian saya tetap ada.. Insya-Allah..”

Seringkali kita mengelak daripada menerima sesuatu pemberian daripada orang lain. Mungkin pada saat itu, kita tidak memerlukannya kerana kita tahu kita masih punya. Ataupun kita merasakan bahawa kita lebih berada daripada insan yang memberi.

Janganlah begitu wahai teman. Terimalah pemberian itu biarpun pada saat itu kita masih punya atau sekalipun kita tidak berhajat kepadanya. Tidak akan jatuh martabat kita, tidak akan hilang maruah kita jika kita menerimanya. Justeru, kita telah meraikan perasaan orang yang memberi. Berilah peluang untuk orang lain berbuat kebajikan kepada kita kerana memberi itu merupakan salah satu sunnah yang amat digalakkan.

Usahlah dilihat dan dihitung berapa nilainya kerana bukan kita yang berhak menilainya. Biarpun rasa berat namun raikanlah nilai ukhuwah yang ada di sebaliknya. Lumrah hidup berukhuwah, adakalanya kita memberi, adakalanya kita diberi. Ada ketikanya kita menghargai, ada ketikanya kita dihargai. Ada waktunya kita membantu, ada waktunya kita dibantu. Justeru, begitulah keindahan yang wujud dalam ukhuwah kita. Ya, dengan adanya sebuah perkongsian.

Maka bersyukurlah kepada Allah yang memberikan kita rezeki-Nya sekalipun tanpa usaha kita. Biarpun kita tidak pernah meminta dan berhajat kepadanya. Justeru, percayalah bahawa rezeki Allah itu sangatlah luas dan ianya datang dari pelbagai sumber yang sukar untuk dijangka. Kerana rezeki itu adalah dalam rahsia Allah Yang Maha Kaya. Dia telah menentukan kadarnya untuk setiap makhluk-Nya.

Raikanlah ukhuwah dengan cara kita masing-masing. Agar dengannya dapat mewujudkan kemesraan dan kasih sayang yang berpanjangan. Justeru, membina ukhuwah itu amat mudah. Dengan hanya menyebarkan salam, kita dapat mewujudkan suasana ukhuwah. Namun untuk menjadikan ukhuwah itu lebih berharga bukanlah semudah membina ukhuwah. Untuk itu, ia memerlukan pengorbanan dan komitmen yang berterusan.

Binalah ukhuwah dan hargailah ukhuwah. Ianya terlalu indah jika kita berusaha mengindahkannya. Dari ukhuwah yang biasa-biasa mampu menjadi luar biasa. Erat dan akrab, kita sendiri yang mencetuskannya. Kita mampu melihat dan lebih penting daripada itu, kita mampu merasakannya. Justeru, kita yang mencorak ukhuwah kita, jadi rasanya lebih indah jika kita yang mewarnainya. Jadi, warnailah dengan warna-warni yang penuh ceria agar kita beroleh bahagia.

Secicip rezeki kita, Allah jua yang memberinya!..

No comments:

Post a Comment